Hej,
sitter och tittar på några offerter på VP.
Priserna är ungefär samma på luft-vatten eller berg-vatten VP.
Jag har en magkänsla att man ökar huspriset med en brunn och bergvärmepump
än att ha en luft-vatten VP. Vad menar forumet?

tacksam för feedback

Redigerat:
Du menar att priserna är snarlika på pumparna, men att det tillkommer en slant för att få hålet borrat i bergvärmealternativt?
Men jag tror din magkänsla stämmer. :)

Jag hade också liknande priser för både luft och berg värme. Bergvärme tjänar du mest på. Bättre effekt när det behövs som mest. + att man slipper alla problem med sönderfrysta kompressorer mm.

Själv går jag i tankarna att investera i VP för att koppla in på befintlig tank med VVB.
Jag har egentligen ett 96m djupt borrhål som inte används idag och ligger in under tillbyggnaden på huset som skulle kunna användas till en Bergvärmepump, ca 8m ifrån pumpens placering. Jag har från flera firmor blivit avrådd från att satsa på det utan blivit rekommenderad Luft/Vatten istället.
Vi har tidigare kört med en hel del vedeldning med panna i köket men använt el då accarna gått ner under 45 grader. Maximal årsförbrukning med minimal eldning har hittills varit 22500kWh men idag ligger vi på ca 15000kWh med en hel del eldande.
Skulle det för mig vara värt ca 10 000kr extra för att få en bergvärmepump?
//Hasse

Kan du tänka dig att köra med ved på vintern och komplettera med luft/vatten under vår-sommar-höst så är nog luft/vatten bättre. Över 4-5 grader utomhus så är det bättre COP på luft vatten än bergvärme.

Möller. har du känedom om dyrligt system?
Hur ska man smidigast göra en sån kombination? Systmena har ju helt sklda strukturer, både vad det gäller tampraturer o flöde i radiatorsystemet.

Jag ritade upp ett liknande system för ett år sedan ungefär, men beslöt mig tillslut för att slänga ut den gamla vedpannan och satsa helt på bergvärme. Hade dock bara en vedpanna/el och ingen acc tank. Min tanke var att värma upp acctanken med ved och ha en värme slinga i acctanken för värmepumpen. Finns acctankar med solvärme slinga. Samma princip. Fördelen med detta är att det går att stödelda om värmepumpen inte orkar med. Du har också mycket lagrad energi i tanken.

Tror att det kalla något i form med passiv reglering. Istället för att skicka ut varmvattnet direkt ifrån vp. (Heter säkert något helt annat)

Redigerat:
Men då kör du väll fast kondensering mot acktanken? det ger ju inte lika bra COP

Tackar Möller för dina tips!
Min tanke är nog att köra med ved framför allt när det är som kallast på vintern (under-10) för att undvika så mycket spetsvärme med el.
Mina tankar 2x500l kan separeras så man bara kör VP mot en tank. Ena tanken (primära) har en inbyggd beredare på 110L och en tanke jag har där är att koppla en liten 20-30l i serie med den för att höja temperaturen upp mot 75 grader för att slå ihjäl ev. legionella. Eller är det onödigt trots att man normalt kör en VP med fast kondensering och med bara runt 50 grader ?

När jag kör med veden så är det ingen risk för då kör jag ju upp tills tankarna är på ca95 grader i botten.

//Hasse

Fast kondensring hette det ja. Blir lite sämre COP ja. Leginella dör vid 50 grader (tar dock ett par timmar).

Det man kan göra för att få bättre cop är att via 2 ventiler skifta mellan vp och ved eldning.

Jag kan kolla sen om jag hittar ritningarna på mitt system, sitter dock vid fel dator just nu.

MöIIer skrev:
Det man kan göra för att få bättre cop är att via 2 ventiler skifta mellan vp och ved eldning.
.
Vad menar du med detta med ventiler ?

Jag har nu köpt en Luft/Vatten pump 21995:- från Jula som ju har extrapriser just nu :)
Det retar mig lite att jag inte fick tag i någon av dom utan 3kW elpatron (då jag redan har det) som dom sålde ut för 19995.-:(

Jag räknar med att koppla in den så jag hämtar vatten från röret i botten mellan tankarna som även går in till Laddomaten och sen lägger in det värmda vattnet från värmepumpen i det 2" hål som sitter närmast över detta, ca 30 cm högre (idag termometer). Vad tror ni om detta ?

Alternativet är att ta in det värmda vattnet mitt på tanken där jag idag har min elpatron på 2x3kW (tvåstegs).

Jag har en liten annan grej på gång också då jag kommit över 10 st äldre 55W (max) solpaneler som jag räknar med att seriekoppla och köra in rakt in i en elpatron 110V på mellan 3-500W om jag lyckas hitta någon sådan. frågan är väl om jag kan hitta något lämpligt ställe att stoppa in den...

orparn skrev:
Vad menar du med detta med ventiler ?
Menar att man via 2 ventlier kan skita mellan fast och flytande kondensering.

Då slipper vp värma upp vattnet ondödigt mycket då det inte är så kallt ut. Skall du bara ha 35 grader i vämre systemet så är det onödigt att värma upp allt vatten till 55 grader.

Låt värmepumpen jobba direkt mot radiatorsystemet och låt värmepumpen styra en shunt som shuntar in värme från acctankarna när VP inte räcker till. VP kan gå för fullt och veden står för tillskottet.

Värmepumpen kan inte gå något när man eldar och acctankarna blir mer än 50 grader så då blir det VP eller ved.

Protte

Du menar alltså att omväxlande köra radiatorkretsen mot tanken när jag eldat och växla så pumpen kör direkt mot radiatorkretsen när jag inte eldat ?
Jag ser lite problem med hur jag skall styra någon automatik på detta.....

Lösningen blir kanske att köra pumpen (flytande) mot den primära tanken och sätta en liten beredare på 20-30L för att toppa upp tempen på varmvattnet.

//Hasse

@Prototypen: Jag skrev under tiden du svarade men nu inser jag att det kanske inte behöver bli så krångligt :-)

Jag kopplar alltså enklast in pumpen på returen från radiatorkretsen och låter reglersystemet med shunt vara som det är idag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.