Hej,
Jag har dåligt flöde till mina element trots att jag har cirkulationspunpen på läge 2. För några år sen hade jag en servicetekniker hemma som rengjorde smutsfiltret och då blev det bättre. Nu ser jag samma problem komma igen.

Kan någon förklara hur jag rengör smutsfiltret i VB returledningen på egen hand?

Stäng av cirkulationspumpen eller hela pannan. Därefter stäng av kranar/ventiler på bägge sidor om smutsventilen. Sedan kan denna skruvas isär och filtret rengöras. Om mycket smuts i VB kan det vara idé att byta allt vatten (fylla upp och tappa ur systemet en extra gång) innan cirkulationspumpen havererar. Inte kul när det blir kallt en vinterdag pga lagerhaveri pga för mycket smuts pga förmodligen dåligt urspolat system vid installationen.

Tack, Jag ska kolla hur jag stänger av på pannans sida. Vet att det sitter en kran ut mot returen till elementen.

Brukar rörkrökarna spola ur systemet innan de instalerar berg värme. Frågade just det till den lokala Thermia återförsäljaren och han sa att man inte gör det. Han sa att det räcker med smutsfilter. Mitt hus är från 76 ( med eget vatten ) och det borde ju finnas lite smuts i systemvattnet.

Kan vara endast en kran också, om den sitter ihop med filtret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.