Hej!
Funderar på att sätta in en värme pump i mitt hus. Huset har
dock 1 rörs system. Totalt har jag 5 slingor ut i huset som matar 4 radiatorer vardera.
Någon som har erfarenhet att sätta in bergvärme i ett hus med 1 rörs system?
Vad kan man tänka sig för en temperatur ut på radiatorerna. Eldar med ved idag så det är svårt att säga vad jag behöver för värme på radiatorena eftersom tempen varierar beroende på om jag eldar eller ej. Men jag tror att 50 grade skulle räcka när det är ca -20 ute. Är detta en hög temp för värmepumpen om den ska vara effekiv?
Är det någon större skilldnad på de olika märkena ( Thermia, IVT Nibe Bosch)

upp till 55-58 grader borde den klara, dock brukar ved vara betydligt varmare så tänk till om 50 grader räcker vid minus 20. annars ska 50 grader funka bra med en värmepump. Själv kör jag nibe luft-vatten.

Har du ingen schunt på pannan idag? eller skickar du ut pantempraturen rakt ut till radiatorerna?
Har du elpatron kan du ju testköra på den för att se hur kalt vatten du kan släppa ut o endå uppnå rätt inomhus tempratur.

en värmepump får högre verkningsgrad ju kallare vatten den produserar, så du ska ha jätte kalt vatten för att få billig uppvärmning.

om det visarsig att du behöver över 50 grader ut när det är den kallaste dagen på året, så tycker jag inte att du ska ha värmepump i det systemet.

Jag har shunt på mitt system ( manuell), men när jag eldar så blir tempen ut lite högre eftersom tanken laddas med 90-95 gradigt vatten och jag eldar inte förän tanken är nere i 25 grader. Så det det blir ju lite differans på utvattnet. Försöker att ligga på ca 40-45 gradigt vatten ut. När det var -20 i vinteras tyckte jag att det gick bra med 50 gradigt vatten ut för att hålla värmen. I vinter ska jag köra elpatronen när det blir kallt ( får nog då en jämnare temp) Men CarMan skriver att om man får köra ut 50 gradigt vatten när det är -20 så bör man inte ha bergvärme, Fast när jag har varit hos bekanta med bergvärme så tycker jag att radiatorerna känns som att de är riktigt varma när det är kallt ute. Är det någon som har erfarenhet av bergvärme med ettrör system??
Jag har 4 radiatorer per slinga. Huset är 150kvm + 40kvm garage.

Vi har en Nibe 1245 som kan skicka ut 65 grader utan elpatronens hjälp... Vi behöver inte 65 grader, men över 50 är det ju gott och väl! Vi tjänar massor av pengar med hjälp av värmepumpen - även om COP skulle va 2 så blir det ju ändå halva priset så att säga... Varför ska man inte ha värmepump om man behöver över 50 grader ut???

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.