IVT 495 strul!

7k läst  8 svar

1. L
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Har haft min 495 ingång nu i ca 2-3 månader och igår så gick en propp i mätar skåpet för mig. Och 495:an fick lite spel, det första som jag fick fram var att den larma för pressostat hög. Klicka bort det medelandet några gånger och sedan var det grönt ett tag trodde jag. Sedan så fick jag upp larmet tillskott. Men det klicka jag bara bort en gång.

Nu så har jag framlednings temp på runt 20 grader och tappvatten på 55grader.

Men det verkar som om att den inte trycker ut tillräkligt med varmvatten till golvvärmen.

Om man går och tittar på termometrarna som sitter på rören som går upp ur golvet så är dom på 19-20 grader. Men jag har för mig att dom vissat runt 30-40 grader innan.

Kan man göra en om start på värme pumpen eller vad kan det vara ??

2. K
    Medlem Nivå 4

Re: IVT 495 strul!

Kolla ifall cirkulationspumpen till värme systemet går. Har för mej att det sitter ett "motorskydd" i kopplingsboxen inuti 495:an, det kan ha löst ut och då går ej cirkulationspumpen (och då fick jag likadana larm som du fått).

kalsipper

• Laddar…
  3. B
    Medlem Nivå 9

Hög pressostat beror på för hög temperatur i framledningen. Detta beror i de flesta fall på för litet flöde. Utöver cirkpumpen som Kalsipper skriver så kolla att termostaterna inte har stängt samt även eventuella filter som sitter i systemet.
    Troligen har du bara återställt larmet, du måste troligen även återställa pressostaten manuellt.

4. L
    Medlem Nivå 2

Har haft installatör här hemma nu som kollat på pumpen, men han hitta inget direkt som var fel på den. Så det enda han gjorde var att återställa den och så funka pumpen i två dagar.
    Men nu har jag fått upp larmet igen "tillskott ur" :'(

vad är det som är fel ?

Kan det ha nåt med att jag har 16 Amper ? det är väl rekomenderat att man ska ha 20Amper

Men jag tycker att den borde funka iaf, så länge man inte kör allt på en gång i huset.

• Laddar…
  5. A
    Medlem Nivå 1

Kolla att växelventilen fungerar.
    Hittade detta fel häromdagen på min IVT C7.
    Fick larmet pressostat hög, samt att varmvattnet var alldeles för varmt, samt ingen
    värme till elementen.
    Felet var att motorn till växelventilen krånglade, (körde motorn manuellt, och ibland
    gick den och ibland inte.)

/Ola

6. R
    Medlem Nivå 2
    Jag får larmet "Pressostat Hög" på min IVT 490.
    Detta sker aldrig när det är kallt ute, utan endast vår/sommar.
    Vad är felet? Nu återkommer det varje dag.

7. R
    Medlem Nivå 7
    Kolla i manualen, där står att orsak 1 kan vara fel i köldmediakretsen alltså att du har för lite köldmedia, kan ju vara en läcka. Orsak 2 kan vara luft i yttermanteln på varmvattenberedaren och att det då måste luftas ut..

8. R
    Medlem Nivå 1
    trolen har motorskyddet löst ut i elkomponentlådan, lossa 4 st, skruv o tryck på den blå lilla knappen på motorskyddet vid kontaktorn för kompressorn.

9. M
    Medlem Nivå 1
    Trolig orsak till "tilskott ur" överhättningsskyddet har löst ut detta kan bero på att shunten slutat fungera vanligt problem på dessa pannor.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: