Upptäckte av en slump för någon månad sedan att panntrycket i ovanstående panna låg på noll. Vi har inte märkt något konstigt i övrigt, radiatorer och vatten är varma på båda plan i huset. Pannan är från 99 och kompressorn är bytt 02. Själva flyttade vi in i huset förra året och har inte någon som helst erfarenhet av värmepumpar. Vi provade iaf att luftade radiatorerna samt säkerhetsventilen (nr 52 i manualen) och fyllde sedan på systemet (kran 49) tills trycket kom upp i 1,5 bar. På ett par dagar var det dock nere i noll igen.

Som nybörjare på området så har jag svårt att hänga med när jag läser trådar om liknande ämne så ifall någon vänlig själ på enkel svenska skulle kunna förklara de viktigaste principerna i dylik panna (expansionskärl, kompressor, panntryck, shunt, elpatron osv.), så vore jag ytterst tacksam. Innebär tex "panntrycket" luft- eller vattentryck? (ni fattar vilken nivå...)

Jag har givetvis tittat i pannan och ser inga läckor eller andra uppenbara fel.

Tack på förhand.

I expansionskärlet sitter ett membran, ungefär som en ballong. Det kan vara dålig. Billigt att byta. Det är det som komrimeras/expanderar när vattnet blir varmt/kallt (varmt vatten expanderar). = tryckändringar i systemet.

Säkerhetsventilerna kan även läcka, billigt att byta.

I denna värmepump så fungerar elpatronen som ett tillskott ifall kompressorn/köldmedium inte klara av att leverera tillräckligt med värme.

Man kan säga att man har en luft/luft värmepump (som använder innomhusluft) med en inbyggd varmvattenberedare typ.

Hej! Prova att fylla på systemet igen och lufta.Har du mycket luft i systemet behöver du göra det några gånger för när du luftar så sjunker trycket,mao så är det för lite vatten i systemet som är ersatt med luft.

Tack för snabba svar, mycket uppskattat!

Ska absolut prova att lufta systemet igen. Vad är förresten normalt vattentryck i radiatorerna, ska det spruta eller sippra ut vatten när man öppnar ventilen? I mitt fall var det snarast droppande/sipprande.

Och spelar det någon roll i vilken ordning man luftar (någon sa att man ska börja med radiatorerna närmast pannan och arbeta sig bortåt/uppåt).

Tack Noseone för förklaring och tips: Går det att som oerfaren lekman kontrollera ifall membran/ventil är dåliga (om nu ytterligare luftning inte hjälper)?

Hej! Lufta dom elementen som ligger högst upp tills det inte kommer mera luft,Om trycket forsätter sjunka så kan vi gå vidare med expansionskärlet/säkerhetsventilen.

Troligast att det är lite läck på säkerhetsventilen till värmekretsen på pannan, de har tyvärr varit av bristande kvalitet under många år och är känsliga eftersom öppningstryck bara är 1,5 bar och normaltryck 1,0 bar. Försök motionera den, annars byt. Går hyfsat enkelt att byta själv. Stäng av all el till pannan på väggen samt värme framledning + returledning och tappa ur med säkerhetsventilen tills det inte rinner mer. Då går det bra att byta med t.ex. en polygrip efter att frontplåten skruvats bort.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.