Hej.

Skall koppla in luft/vatten värmepump nu och ev. vedpanna senare.
2st acktankar 750 liters varav den ena skall kunna stängas av då bara pumpen används.
Den ena tanken har 10 + 15 m tappvattenslinga.

Tekniktanken ser ut enligt bild.

Det var meningen att vedpannan skulle kopplas längst ner resp. högst upp till vänster och värmepump längst ner resp. högst upp på högersidan.

D.v.s Fast kondensering och paralellkoppling av tankarna.

Har en utgång en bit över mitten som är tänkt till golvvärme.
Kanske skulle värmepumpen kopplas där istället?
Eller skall jag stjäla ett elpatronuttag till värmepumpen för att inte värma hela tanken?

Vill ha ett simpelt system utan för mycket styrningar.

Blir det tillräckligt med tappvarmvatten för ett normal hushåll innan jag installerat ved och enbart kör med vp?

Behövs elpatron/er överhuvudtaget?
Välisolerat hus 150 m2, lokala eldstäder, värmepump 8 kW?

Förslag mottages tacksamt!!

• IMG_0137.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken temperatur kommer vp att jobba mellan och kommer du hålla hela tanken vid den temperaturen. elpatron behövs om det blir så kallt så vp stannar eller ger låg effekt men det beror på vart du bor och hur du dimensionerat.

Det är det jag undrar skall jag värma hela tanken eller en del av den?

Koppla värmepumpen både mot övre och nedre delen av tanken, med växelventil.
Varmvatten i övre delen (fast kondensering) och värmevatten i nedre (flytande kondensering, alt lägre fast kondensering)

Åtminstone Nibes luftvattenpumpar har 2 termostatingångar.

Haj vilpi.

Det är nog det jag är ute efter.
Har du lust att förklara detta för mig lite mer ingående, var jag skall in och ut med de olika rören.
Är totalt nybörjare...

Har kollat där tidigare men de visar fast kondensering i hela tanken.
Har jag ngt att vinna på att ta ut pumpens retur på mitten av tanken eller är det onödigt?
Skall jag göra som Nibe visar och köra hela tanken??

Som sagt är jag nybörjare....

jag har ungefär samma frågeställning i en annan tråd, jag vill gärna ha tips på hur man kopplar vattenmantlad kamin och värmepump till en acktank, även jag kommer ha golvvärme

Detta låter lite som mitt värmesystem :)

Jag har kopplat min VP på två höjder till en acktank, den övre biten är alltså varmvatten och mitten är värme till huset.

Man behöver fundera på hur man skall värma huset också, kanske går det att "bara" skicka värmen från mitten av acktanken till golvvärme/radiatorer.
Jag valde dock att köpa in en UVR-1611 styrenehet som då även fick styra lite annat också.

Sedan kopplade jag in en vattenmantlad braskamin överst och underst på ack-tanken, tänk på
att sätta en termostatventil (som en termostat på en bilkylare, typ) som skickar in varmvatten (ca 70*) i acktanken, annars blandas hela tanken upp...
Det hela fungerar bra, värmepumpen tror först att jag har tillräckligt med varmvatten och senare att huset är varmt när jag eldar :)

Nu är det cirka tre år som jag har kört så här.

Det som var mest problem med allt detta var att han som skulle rita/beräkna husets VVS (inte VVS firman alltså) inte trodde att det skulle fungera. Det slutade med att jag själv ritade hur tank och VP skulle kopplas och VVS firman kopplade därefter. Det var kanske dumt... men men.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.