5 534 läst ·
32 svar
6k läst
32 svar
Ny LLVP
Sida 1 av 3
Nu är det dags att skicka ut Panasonicen och köpa en som förhoppningsvis fungerar bättre (avfrostar lite för ofta och ALLTID i 17 minuter). Kommer använda oss av ett lokalt företag och hembesök så det ska bli så bra som möjligt.
Vill förbereda mig lite så dom inte pratar sig varma för en pump som ger dom mest vinst.
Förutsättningar:
1800-tals korsvirkeshus med stående panel på fasaden, kopplade tvåglasfönster och ingen isolering varken i väggar eller golv. Blir alltså kallt inne på vintern. Gjort det vi kan/vill för att täta skalet.
2 våningar med smal brant trappa mellan så det blir inte direkt varmt på övervåningen, lite värme kommer dock upp. Behöver inte full värme på övervåningen då det är endast ett sovrum som används. 2 kakelugnar och en vedspis finns för stödvärme.
Totalt 100 kvm fördelat 60/40 kvm.
Bor i Kalmar så det blir ingen vargavinter, kan bli neråt 15 minus nån eller några veckor varje vinter men annars mest runt nollan.
Har funderat på en Mitsubishi. Lämplig modell? Annat förslag?
Fungerar det med 1 utedel och 2 innedelar? Blir effekten delad på 2 så det inte blir optimalt på någon våning?
Annat att tänka på?
Tackar på förhand för alla tips jag kommer få.
Vill förbereda mig lite så dom inte pratar sig varma för en pump som ger dom mest vinst.
Förutsättningar:
1800-tals korsvirkeshus med stående panel på fasaden, kopplade tvåglasfönster och ingen isolering varken i väggar eller golv. Blir alltså kallt inne på vintern. Gjort det vi kan/vill för att täta skalet.
2 våningar med smal brant trappa mellan så det blir inte direkt varmt på övervåningen, lite värme kommer dock upp. Behöver inte full värme på övervåningen då det är endast ett sovrum som används. 2 kakelugnar och en vedspis finns för stödvärme.
Totalt 100 kvm fördelat 60/40 kvm.
Bor i Kalmar så det blir ingen vargavinter, kan bli neråt 15 minus nån eller några veckor varje vinter men annars mest runt nollan.
Har funderat på en Mitsubishi. Lämplig modell? Annat förslag?
Fungerar det med 1 utedel och 2 innedelar? Blir effekten delad på 2 så det inte blir optimalt på någon våning?
Annat att tänka på?
Tackar på förhand för alla tips jag kommer få.
Mitsubishi Electric har flera bra modeller. Vill man prompt ha duo-split med två innerdelar finns deras nya modell med Hyperheating som ger sammanlagt 7 kW värme vid -15 °C. Annars rekommenderar man två separata single-split om det finns plats för det. Då finns t.ex. ME Hero LN35 som ger 4 kW vid -15 °C och Sumo RW35 som ger 5,3 kW vid -15 °C. Sedan finns det också andra bra single-splitmodeller från t.ex. Daikin, Fujitsu, Panasonic och Toshiba.
Tackar, är själv inne på spåret med en ME Hero.J Josth skrev:Mitsubishi Electric har flera bra modeller. Vill man prompt ha duo-split med två innerdelar finns deras nya modell med Hyperheating som ger sammanlagt 7 kW värme vid -15 °C. Annars rekommenderar man två separata single-split om det finns plats för det. Då finns t.ex. ME Hero LN35 som ger 4 kW vid -15 °C och Sumo RW35 som ger 5,3 kW vid -15 °C. Sedan finns det också andra bra single-splitmodeller från t.ex. Daikin, Fujitsu, Panasonic och Toshiba.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 264 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 264 inlägg
Köpte 2018 en Panasonic NZ25TKE monterades i garaget 2020 .L leifherlin skrev:
Har tuffat och gått utan problem .
Panasonic anses av en del installatörer som det bästa märket (lite service)
Vad tycker du är dåligt med märket ?
Samma lika sa min installatör om METomture61 skrev:
Tror att båda är mycket bra pumpar. Grannens Daikin rasade efter nån månad, vi båda installerade ungefär samtidigt.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Hade 11 helt problemfria år med Panasonic. Blev erbjuden att köpa en Mitsubishi med installation till ett bra pris så det blev en sådan i mars förra året. En FH25 som är en äldre men mycket pålitlig modell.
Pansonicen flyttade till en granne en bit bort och tuffar på ännu efter 12 år.
Pansonicen flyttade till en granne en bit bort och tuffar på ännu efter 12 år.
mackee skrev:
mackee skrev:
Köpte en HZ12RKE 2016. Anledningen till att det ska bli en ny är att avfrostningen alltid tar 17 minuter. Leverantören började med att förlänga rören mellan ute- och innedelen, sen bytte dom kretskortet i innedelen och sen bytte dom hela utedelen. Sen var det inget fel längre men den avfrostar fortfarande 17 minuter varje gång. Den fungerar utmärkt när det är över 10 grader ute och torr luft.Tomture61 skrev:
Eftersom huset saknar isolering så blir det kallt när den värmer 30-40 minuter och sen är avstängd 17 minuter 24/7 under vintertid.
Om din pump har bra cop och fungerar bra i övrigt så hade jag kompletterat med en till pump för att "slippa" avfrostning, kunna köra lägre fläkt för mindre ljudnivå.
I förra huset köpte jag en hz35 som skulle vara kraftigare. Men det är ju igentligen en hz25 med annan mjukvara. Jag ångrade mig att jag inte köpte 2 mindre så jag fick bra spridning och lägre ljudnivå.
I förra huset köpte jag en hz35 som skulle vara kraftigare. Men det är ju igentligen en hz25 med annan mjukvara. Jag ångrade mig att jag inte köpte 2 mindre så jag fick bra spridning och lägre ljudnivå.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 264 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 264 inlägg
Misstänker att oavsett märke du köper så kommer du ha kvar samma problem, när en LLVP avfrostar tar den värmen från insidan av byggnaden.L leifherlin skrev:Köpte en HZ12RKE 2016. Anledningen till att det ska bli en ny är att avfrostningen alltid tar 17 minuter. Leverantören började med att förlänga rören mellan ute- och innedelen, sen bytte dom kretskortet i innedelen och sen bytte dom hela utedelen. Sen var det inget fel längre men den avfrostar fortfarande 17 minuter varje gång. Den fungerar utmärkt när det är över 10 grader ute och torr luft.
Eftersom huset saknar isolering så blir det kallt när den värmer 30-40 minuter och sen är avstängd 17 minuter 24/7 under vintertid.
Min röst ligger också på att ni kompletterar med en LLVP till och inte byter ut.
Då slipper båda jobba lika hårt = längre tid innan avfrostning.
Bättre värmespridning
och osannolikt att de avfrostar samtidigt.
Totalt otroligt mycket bättre innomhus miljö
Då slipper båda jobba lika hårt = längre tid innan avfrostning.
Bättre värmespridning
och osannolikt att de avfrostar samtidigt.
Totalt otroligt mycket bättre innomhus miljö
Det är en bra lösning som skulle fungera. Vill dock inte ha 2 innedelar i vardagsrummet och det finns ingen mer plats i dom andra rummen på bottenplanet. Takhöjd, dörrar och fönster gör att det inte finns plats för varken vägg eller golvmodell.mackee skrev:
Om din pump har bra cop och fungerar bra i övrigt så hade jag kompletterat med en till pump för att "slippa" avfrostning, kunna köra lägre fläkt för mindre ljudnivå.
Du har helt rätt med avfrostningen. Nästa llvp kommer avfrosta i stort sett lika ofta men under en betydligt kortare tid. Pratade med en av killarna på Panasonics företagsservice 2017 som sa att tiden för avfrostningen ska vara under 10 minuter, vilket jag fått verifierat från fler håll.Tomture61 skrev: