Hejsan!
Tycker min bergvärmepump hemma är lite väl känslig vid temperaturomslag.
Jag brukar ha den på 17 grader på vintrarna när det är runt -10 och neråt, men så fort det slår om och blir lite varmare så blir det oftast ganska kallt i huset. Man känner en tydlig skillnad.
Då får jag ändra till 18 grader och det ger en stor skillnad på temperaturen inomhus.
Nu har det varit mellan -10 och -18 grader och det är varmt och skönt inomhus, men så slog de om och vart -2 och då vart de ganska fort kallt inomhus.
Så jag tänkte kolla mer er experter om man kan göra några ändringar i värmekurvan?
Dels för att få den mer effektiv och energisnål, samt att inte behöva ändra grader upp och ner när temperaturen utomhus ändras.
Är helt novis på det här, men vill hemskt gärna lära mig!
Huset är 1,5 plan med källare, inredd övervåning med snedtak.
Ca 100kvm per våning.
Bifogat bilder på dom olika menyer som finns, samt modellbeteckning.
Tack på förhand.
Tycker min bergvärmepump hemma är lite väl känslig vid temperaturomslag.
Jag brukar ha den på 17 grader på vintrarna när det är runt -10 och neråt, men så fort det slår om och blir lite varmare så blir det oftast ganska kallt i huset. Man känner en tydlig skillnad.
Då får jag ändra till 18 grader och det ger en stor skillnad på temperaturen inomhus.
Nu har det varit mellan -10 och -18 grader och det är varmt och skönt inomhus, men så slog de om och vart -2 och då vart de ganska fort kallt inomhus.
Så jag tänkte kolla mer er experter om man kan göra några ändringar i värmekurvan?
Dels för att få den mer effektiv och energisnål, samt att inte behöva ändra grader upp och ner när temperaturen utomhus ändras.
Är helt novis på det här, men vill hemskt gärna lära mig!
Huset är 1,5 plan med källare, inredd övervåning med snedtak.
Ca 100kvm per våning.
Bifogat bilder på dom olika menyer som finns, samt modellbeteckning.
Tack på förhand.
Se bild 4 och 5 där du ska justera kurvan vid 0 grader, börja med att sätta den på +2 och se hur det blir inomhus.
Det är med de tre inställningarna, 5, 0 och -5, du skapar jämn temperatur. Just runt nollan uppfattar vi kyla lite annorlunda också.
Har du inomhusgivare?
Sedan finns det rekommendationer att man låter grundvärdet 20 grader vara kvar och väljer kurva utifrån vilken temperatur du vill ha inne, t.ex. 17 grader, när det blir kallt och justerar sedan med 5, 0 och -5 för jämn temperatur.
Det är med de tre inställningarna, 5, 0 och -5, du skapar jämn temperatur. Just runt nollan uppfattar vi kyla lite annorlunda också.
Har du inomhusgivare?
Sedan finns det rekommendationer att man låter grundvärdet 20 grader vara kvar och väljer kurva utifrån vilken temperatur du vill ha inne, t.ex. 17 grader, när det blir kallt och justerar sedan med 5, 0 och -5 för jämn temperatur.
Sedan får man tänka lite på att just runt 0 brukar vara lite av ingemansland för värmepumpar och blåser det ute exempel och att man har inte så välisolerat hus så blir trögheten i systemet lite efter så utnytja kompoxarna +5 0 -5 och man får prova sig fram och tycker det fungerar ganska bra om man exempel kör med utomhusgivare.Missstänker att du har golvärme?
Har golvvärme i hallen samt i ett badrum, resten av huset har element.V växelventil skrev:Sedan får man tänka lite på att just runt 0 brukar vara lite av ingemansland för värmepumpar och blåser det ute exempel och att man har inte så välisolerat hus så blir trögheten i systemet lite efter så utnytja kompoxarna +5 0 -5 och man får prova sig fram och tycker det fungerar ganska bra om man exempel kör med utomhusgivare.Missstänker att du har golvärme?
Tack för svar!
Har du bott i huset sedan installation av bvp?
Min tanke var att någon ville få värme i källaren året runt. Och sedan kanske haft termostater på övervåningens element.
Har en bekant som sommartid värmer pool med bvp och inte så bra om den slutar producera vid t.ex. 18 grader
Min tanke var att någon ville få värme i källaren året runt. Och sedan kanske haft termostater på övervåningens element.
Har en bekant som sommartid värmer pool med bvp och inte så bra om den slutar producera vid t.ex. 18 grader
Då förstår jag helt hur du menar! Bra tanke!A AndersS skrev:
Nej den installerades innan vi flyttade hit, vi har dock renoverat hela huset med golvvärme etc.
Stämmer bra att källaren ska ha lite värme, sitter element där och vi har även satt uppe ytterligare ett för att få lite mer värme där nere.
Ta en titt på ThermIQ-ROOM2, den har bla möjlighet att emulera innegivare, om du har någon form av husstyrning kan du koppla flera innegivare och låta dessa styra värmepumpen.
Sen finns det möjlighet till tidsstyrning och styrning mot elpris men det kräver som sagt något husstyrningssystem som tex Home Assistant eller Domoticz
Sen finns det möjlighet till tidsstyrning och styrning mot elpris men det kräver som sagt något husstyrningssystem som tex Home Assistant eller Domoticz
Klicka här för att svara





