Värme allmänt
AAA: Elementen är av den gamla kurviga-snirkliga-sirliga typen som man kan sticka handen rakt igenom (om man inte har för stora händer). Dom monterades när huset byggdes på tidigt 1930-tal och har inte varit nermonterade sedan dess. Därav hoppet om att kunna få bort färgen och måla om utan att skruva loss dom. -Berit
MK: [citat] Jag vet inte var jag fått informationen ifrån, men luften som lämnar pumpen ligger på ca. 2-3 grader. [citat] Tror inte det är så lyckat att skicka ut kallvatten i grunden (via värmeslingorna). Detta kommer att medföra att man drar in fukt i grunden. Däremot så skickar 495'an överskottsvärme i berget igen... //MK
andersbyggahus: [citat] På Mårtensro erbjuder Sundsvalls Energi en komplett installation för 0:-, passar mig bättre...
KarlXII: Jag har lagt mina Wirsborör själv. Vad Wirsbo tycker om det skiter jag högaktningsfullt i. :) Däremot har en auktoriserad rörmokare trycktestat och kopplat in rören till fördelarcentralen vilket mitt försäkringsbolag uppskattar. Eller, KRÄVER, skulle jag tro.
Rodge68: Hej! Jag känner en person som ingick i en testgrupp där man nattsänkte temperaturen och de kom fram till att ner till +5 grader i ute temperatur fanns det en liten vinst med att sänka temperaturen. Under dessa +5 grader drar det så mycket extra för att höja temperaturen igen att det inte finns någon anledning att sänka temperaturen. Jag har dock en egen teori; sänk temperaturen dagtid
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted8/0]Värmepumpar[/link] [move by] MathiasS.
BoByggarn: Enligt uppgift fungerar dom redundant, dvs går en sönder så tar den andra kompressorn över. Så du har fortfarande värme. Men är det smällkallt så kanske du inte har full effekt.
KarlXII: Passa er för folievarianten..iallafall den som kallas för "varma fack". Det blir just det - varma fack, inte varma golv. Stefans staniolvariant.....njeeee. När du väl skruvat dit golvgipset över din folie har du nog lyckats klämma slangen långt ner genom isoleringen.Och folien. PEX-slang är bångstyrig som 17 och kräver ganska hårda tag. Och plåtar. Men faktum var att jag var inne på
Stefan: Hej! Går det inte att få luftfuktare till ett system som förvärmer luft? Mvh Stefan
Stefan: Detta forum är ju bara för bra!! Tack Janne_B! Mvh Stefan :)
Rodge68: Jag har också hört folk som har takvärme som är nöjda med det! Men rent logiskt så borde det går åt mer energi, eftersom värme stiger uppåt? [flash=200,200]URL[/flash]
Rodge68: Du borde kunna kolla vad det är för temp på framledningstemperaturen. Jag tror att det första värdet som du ser i 310 är panntemperaturen, sedan reglerar shuntventilen vattentemperaturen ut i golvet. Så lyft på kåpan och knappa dig fram i menyn så får du fram den riktiga tempen. Roger
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=31411/0]Värmepumpar[/link] [move by] MathiasS.
Jonas_O: Det finns kombinerade Ved/pelletspannor som har bra verkningsgrad. Elda med ved när man är närvarande, elda med pellets närman reser bort 1-2 veckor.
peterpop: Då kan du alltid ringa och prata med kommunens energirådgivare, som är oberoende part. Peter
Sweli: Det var en bra idé, tack för svaret 8) Även om vi går på vår värmekonsult linje att installera bergvärme och kompletterar med kamin (för dom kallaste dagarna), var din erfarenhet intressant att läsa.
Bob_the_builder: Jag tror det har att göra med att man inom snar framtid kommer tvångsanslutas till fjärrvärmenätet (när det är färdigställt).
Sweli: Marge kan jag få telefonnumret till din installatör ? Jag letar med ljus och lyckta efter en som inte vill råna oss :-/ Alla tror att man badar i pengar >:(
Jonas_O: Någon som vet av några leverantörer av vattenburen golvvärme? Känner till Dorocell/Thermogrund... Intresserad av både system som byggs in i plattan och system som lägg ovanpå plattan. Vet någon något om skillnaden i investeringskostnad i alternativen?
Link: Hej Det är fjärrvärme. Jag tror att vattnburen golvvärme på övreplanet blir för dyr. Jag har hört att problem med golvknarr kann uppstå. Funderar på vatten radiatorer istället + en typ villavent så man blir av med fresh ventilerna. Mvh Mattias
KarlXII: Men snälla chaos, säg inte att du köpt grejer för över en miljon och vet inte vad du köpt..? :o Du kan lita på att om det inte står något om värmepump eller värmeväxlare i leveransbeskrivningen, så är det bara en takfläkt som ingår.
Jonas_O: Enligt IVT... Ackumulator tank behövs i de fall där vatten volymerna är små. Dvs rekomenderas i villor med golvvärme, man kan slippa om man har radiotor system. Radiator systemen kräver högre ut temp och större vattenmängder än golvvärme. Som svar till mina egna frågor... Ja varmvatten beredaren ingår i en del värmepumpar. T.ex IVT495 finns varmvattenberedare med 165 liter. Mitt
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=31412/0]Värmepumpar[/link] [move by] MathiasS.
BoByggarn: Denna sida har säkert flera av er redan till, men då den ger matnyttig information delar jag med mig av den till er. http://www.energi.konsumentverket.se/
Annas: Hejsan, Jag undrar vad ni som har gjort era val har förstorlek på era varmvattentankar/beredare. Vi har blivit rekommenderade att ha mer än 110 liter om vi skall ha badkar. Hur har ni andra valt/tänkt?? Tack, Anna
Jonas_O: I början av våra hus planer var platta på mark med golvvärme ganska givet och sedan gick vi vidare med att planera hus och värmekällor. Nu en månad senare har vi börjat ifrågasätta både grund och golvvärme. Golvvärme kostar mer enerigi enligt de rapporter vi läst, enligt energi rådgivare och framför allt igenom vad man läst på dessa sidor. Golvvärme ställer om långsamare än
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=31413/0]Värmepumpar[/link] [move by] MathiasS.