1 910 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Magasinera varmvatten
Jag skulle se till att det enkelt går att komplettera med en extern varmvattenberedare men prova med endast VP initialt. För att få bra ekonomi i detta föreslår jag att du dom gånger du tänker bada vrider upp tempen på VP och när du är klar så stänger du av eller vrider ner igen. Då har du kapacitet när det behövs, kommer undan billigt, bra driftsekonomi men på bekostnad av besväret att ratta lite på pumpen varje gång du skall bada. Antagligen ett klokt val. Om jag minns rätt från mitt fingrande på en CTC på villamässan så var det enkelt att ändra just detta på pumpen.
Hmm, nu är jag inte med riktigt... VVC trodde jag betydde "varmvattencirkulation", dvs en cirkpump på varmvattenledningen? Syftet med detta trodde jag var att alltid direkt ha varmt vatten i kranarna (även på övervåningen, längst bort från beredaren).
Jag kanske har missförstått något, men vad har i så fall ditt "problem" med VVC att göra?
Jag kanske har missförstått något, men vad har i så fall ditt "problem" med VVC att göra?
Problemet är att jag sitter mellan två entreprenörer och måste bestämma mig vem jag skall lyssna på (och sam vanligt skulle man ha bestämt sig i förra veckan).
VVS:aren som kopplar systemet anser att man bör koppla enligt VVC för att få bästa driftekonomi (dvs dels får VP "förvärmt" kallvatten in, dels att VP skall stå för värmehållningen, inte beredaren, men det kan man bara åstakomma om man skickar tillbaka det vattnet som annars hade stått stilla i beredaren...)
Min egen känsla är att i en villa så är väntetiden inte problemet, såg någonstans att VVC används för väntetider på varmvatten över 4 sek.
VP-installatören, som står för materialet, tycker att det är onödigt med en VVC-koppling i detta fall, eftersom det är en elpatron som "spetsar" värmen i bägge fallen...
/PeL
VVS:aren som kopplar systemet anser att man bör koppla enligt VVC för att få bästa driftekonomi (dvs dels får VP "förvärmt" kallvatten in, dels att VP skall stå för värmehållningen, inte beredaren, men det kan man bara åstakomma om man skickar tillbaka det vattnet som annars hade stått stilla i beredaren...)
Min egen känsla är att i en villa så är väntetiden inte problemet, såg någonstans att VVC används för väntetider på varmvatten över 4 sek.
VP-installatören, som står för materialet, tycker att det är onödigt med en VVC-koppling i detta fall, eftersom det är en elpatron som "spetsar" värmen i bägge fallen...
/PeL
Jaha, nu trilla poletten ner. Läste lite för snabbt sist och svarade på fel sak :-X
Lustigt, jag stog i pannrummet och funderade över samma sak häromdagen.
Ska jag vara ärligt förstår jag inte riktigt vad som är entrepenörernas bekymmer.
1. Jag kan inte förstå hur en vvc koppling kan ge bästa driftsekonomi. Ju mer vatten vi cirkulerar, destö större förluster. Förlusterna må dock vara försummbara OM du värmer vattnet med VP.
2. Att mata VP med förvärmt vatten känns inte helylle OM man har en elvb också...
Jag har en Nibe 1210 (med beredare) + separat elvb. Efter lite funderande bestämde jag mig för att eventuell vvc måste returnera vattnet till elvb, inte till VP. Men jag har inte sjösatt detta ännu så lite funderande återstår.
Undrar om rätt svar var "Mathias vet inte"?
Lustigt, jag stog i pannrummet och funderade över samma sak häromdagen.
Ska jag vara ärligt förstår jag inte riktigt vad som är entrepenörernas bekymmer.
1. Jag kan inte förstå hur en vvc koppling kan ge bästa driftsekonomi. Ju mer vatten vi cirkulerar, destö större förluster. Förlusterna må dock vara försummbara OM du värmer vattnet med VP.
2. Att mata VP med förvärmt vatten känns inte helylle OM man har en elvb också...
Jag har en Nibe 1210 (med beredare) + separat elvb. Efter lite funderande bestämde jag mig för att eventuell vvc måste returnera vattnet till elvb, inte till VP. Men jag har inte sjösatt detta ännu så lite funderande återstår.
Undrar om rätt svar var "Mathias vet inte"?
Klicka här för att svara