240m2 så skulle jag välja bergvärme
 
Har snart inget hår kvar på huvudet.
Tänk snabbt! det var väl inte så mycket från början heller... ;D

Ps med den kojan skulle jag nog åxå testa bergvärme
 
Hej!
Jag vet faktiskt inte...men vi bygger på 200 kvm. och de som vi pratat med om detta säger att det inte var lönt för oss med jordvärme, för att anläggningen är dyr och vi inte skulle tjäna in den så som man räknar med att man ska. Det är till och med försäljare av jordvärme som sagt till oss att det inte är ekonomiskt lönande för oss. Ja, helt koll har jag inte här, men vi ska ha en Nibe panna av ngt slag ::)
Hade vi haft en gammal villa med dyr uppvärmningskostnad, så skulle värmepump lönat sig.
 
Oline skrev:
Hej!
Jag vet faktiskt inte...men vi bygger på 200 kvm. och de som vi pratat med om detta säger att det inte var lönt för oss med jordvärme, för att anläggningen är dyr och vi inte skulle tjäna in den så som man räknar med att man ska.  Det är till och med försäljare av jordvärme som sagt till oss att det inte är ekonomiskt lönande för oss. Ja, helt koll har jag inte här, men vi ska ha en Nibe panna av ngt slag ::)
Hade vi haft en gammal villa med dyr uppvärmningskostnad, så skulle värmepump lönat sig.
Precis detta har jag också fått höra....
 
Det är klart att du ska ha bergvärme.
 
KarlXII skrev:
Det är klart att du ska ha bergvärme.
Hörru det är sånt där som får oss bergvärmefantaster att hamna i dålig dager. Även om svaret är givet från början (även lekstugan på tomten skall ha eget hål och pump) måste man som troende lägga fram ärendet på sådant sätt att det ser ut som man funderat allvarligt på om det verkligen var rimligt att göra investeringen. Ifrågasätta, resonera, proklamera, predika.....

Halleluja..... :P
 
yeeeee yeeeeee
 
MathiasS skrev:
Hörru det är sånt där som får oss bergvärmefantaster att hamna i dålig dager. Även om svaret är givet från början (även lekstugan på tomten skall ha eget hål och pump) måste man som troende lägga fram ärendet på sådant sätt att det ser ut som man funderat allvarligt på om det verkligen var rimligt att göra investeringen. Ifrågasätta, resonera, proklamera, predika.....

Halleluja.....   :P
Åhå.

Så här då:

"Eeehhh....hmmmm...jaaa, det är nu helt klart att du ska ha bergvärme.
Eller? Men? Jaha?
Jag tror iallafall att, men det är ju klart att...jo just det.
UTAN TVIVEL - BERGVÄRME ÄR DET SOM GÄLLER!
Men Herre Gud människa, det är ju syndigt att ta något annat...!"


Bättre så? Följde jag mallen? ;)
 
KarlXII skrev:
Åhå.

Så här då:

"Eeehhh....hmmmm...jaaa, det är nu helt klart att du ska ha bergvärme.
Eller? Men? Jaha?
Jag tror iallafall att, men det är ju klart att...jo just det.
UTAN TVIVEL - BERGVÄRME ÄR DET SOM GÄLLER!
Men Herre Gud människa, det är ju syndigt att ta något annat...!"


Bättre så? Följde jag mallen?   ;)
Hmmm...ok, men det blir inga stilpoäng denna gång.
 
Bergvärme ska man ha ;D

Som sagts ovan det är bara hållet som kostar extra. Pumpen och installation är det samma.

Vårt hus som är på 230kvm ska ha bergvärme med frånluftsaggregat och golvvärme på båda våningar.

 
jag pratade med trivselhus i helgen och säljaren sa att det skulle kosta 16500:- extra med en ivt 495 twin mot en ivt 490 exkl borrhål.alltså för merkostnad pump + större arbete
 
Med risk för att reta de bokstavstrogna och få en fatwa på mig så tycker jag att du bör lägga pengarna på en "tok"-isolering och en värmeväxlare i stället. Har lite svårt att se lönsamheten på medellång sikt i bergvärme. Fast detta har vi ju diskuterat förut i diverse andra trådar. ;)


mvh
/Kättaren
 
Den billigaste värmen är den man inte behöver tillföra, det är billigare än bergvärme eller vad som helst. Då måste "tokisolering" vara det bästa för det är en engångskostnad.
Bara en tanke.
 
jlz64 skrev:
Den billigaste värmen är den man inte behöver tillföra, det är billigare än bergvärme eller vad som helst. Då måste "tokisolering" vara det bästa för det är en engångskostnad.
Bara en tanke.
Även en engångskostnad ska betalas... Frågan är väl om engångskostnaden för tokisoleringen är större eller mindre än inköp och drift av bergvämen.
 
Isoleringen behöver inte renoveras efter 15-20 år som en värmepump t.ex. Det ger en engångskostnad med extra isolering och man behöver köpa mindre energi. Alla andra uppvärmningsformer kräver att man köper något el, ved, pellets eller annat, dvs lägre kostnad över en lång tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.