Hej, fick höra av en byggkille att till nästa år, 2004, kommer det en helt ny generation värmepumpar med avsevärt bättre verkningsgrad. Är det ngn som hört talas om det?

Mvh Ingvar
 
Verkar vara en toppenide det där, man slipper fundera så mycket på acktankar och gångtider för att få en bra anläggning.

Men ett medel-COP på drygt 3 känns inte så revolutionerande....

...och pumpen används bara för frånluft.

Jag tror vi får vänta ett tag till innan tekniken sitter stadigt i alla applikationer? Kul att det händer något iaf, dagens pumpar har i de flesta avseenden sett likadana ut i 25 år.
 
MathiasS skrev:
...och pumpen används bara för frånluft.
Enligt företaget ska den här pumpen göra det helt onödigt med något annat.
 
Kluriga killar, dom har mao uppfunnit en evighetsmaskin?
 
MathiasS skrev:
Kluriga killar, dom har mao uppfunnit en evighetsmaskin?
Hur har du kommit fram till det?
 
Oj, oj så mkt som kan strula !! Variabel komp...? kolla med en av våra stora värmepumpstillverkare, dom har 2 stegs kompressor. Har dom leveransstopp på dessa eller !?
Näää, gamla beprövade grejer med reläer och avsaknad av kretskort, de é grejor.
Eller som andra valt, propangasdrivet. Bättre verkan utan en massa teknikutflippning.
 
General Failure skrev:
Hur har du kommit fram till det?
I källaren har jag ett fyrkantigt rum, helt svart, möblerad med en skruttig pall. Där sitter jag med pannan i djupa veck och tänker tills jag kommer på det. Ungefär som han Dr Snuggels fast jag sitter still. Funkar inte det får jag ta till pipan.

Skämtåsido, det jag menar är att vi pratar om en VP som jobbar med ÅTERVINNING av energi. Vi MINSKAR förlusterna. Det är lätt att glömma att energi någonstans måste tillföras, i detta fall i form av elektricitet. Genom att återvinna energi på väg till grannen minskar vi förlusterna och behovet av att tillföra nya oförstörda elektroner, men det går inte att komma ifrån att elpatronen kommer surra en del.

Kanske en bra lösning för nya hus med husväggar tjocka som tant Agdas bakdel, men för oss med äldre hus som är lika varma i som strax utanför är det kanske inte lika praktiskt.

 
Richard skrev:
Oj, oj så mkt som kan strula !!  Variabel komp...? kolla med en av våra stora värmepumpstillverkare, dom har 2 stegs kompressor. Har dom leveransstopp på dessa eller !?
Näää, gamla beprövade grejer med reläer och avsaknad av kretskort, de é grejor.
Eller som andra valt, propangasdrivet. Bättre verkan utan en massa teknikutflippning.
Bakåtsträvare!!!

Tycker det är kul att någon försöker/vågar gå till marknaden med lite nya grejjor. VPs med variabel effekt löser många problem så vi får hoppas att detta fungerar bra även på några års sikt.
 
Okej ,lite bakåtsträvare är jag nog. Har själv en Mitsubish -85 luft/vatten med reläer osv. Denna kan repareras-renoveras-modifieras osv..
Vad jag undrar är om den nya tekniken sparar lika mycket som den ökar i kapitalkostnad ?
Är det inte smartare som någon skrev här tidigare att kolla över isolering och övrig teknik/ventilation?
Försäkringsbolagen är inte så positiva till den "nya tekniken.
 
Jag tror man ska göra både och.

Jag börjar just få klart för mig vad det kostar att montera träfasad och isolera utvändigt och det är inte mycket pengar det handlar om.

Som vanligt får man väl räkna med en del problem om man ger sig på det allra senaste i teknikväg, men snäppet bakom den första flodvågen kanske är en bra kompromiss?

Å andra sidan är det ju värt några kronor att ha dom senaste manickerna i källaren...:)
 
MathiasS skrev:
Skämtåsido, det jag menar är att vi pratar om en VP som jobbar med ÅTERVINNING av energi. Vi MINSKAR förlusterna. Det är lätt att glömma att energi någonstans måste tillföras, i detta fall i form av elektricitet. Genom att återvinna energi på väg till grannen minskar vi förlusterna och behovet av att tillföra nya oförstörda elektroner, men det går inte att komma ifrån att elpatronen kommer surra en del.

Vart drar du gränsen mellan återvinning och utvinning då? Man kan ju teoretiskt sett plocka ut så mycket energi från luften att tempen sänks till 0 K. En FVP från Nibe eller IVT sänker frånluftstempen med ca 15 grader medans pumpen från Comfortzone sänker ytterligare ca 15 grader. Den plockar alltså ut mycket mer energi från luften.

Det behöver alltså inte enbart handla om återvinning. Man kan utvinna mer energi än vad man tillför pumpen i form av elektricitet. Precis som en jord/bergvärmepump fast här tar man energin från luften i stället.
 
Richard skrev:
Försäkringsbolagen är inte så positiva till den "nya tekniken.

Kan du utveckla detta, Richard.

Min erfarenhet är precis tvärt om. Har du gamla prylar, så får du ingen ersättning från försäkringsbolaget pga att de är avskrivna och saknar värde.
 
Oj, oj så mkt som kan strula !!  Variabel komp...? kolla med en av våra stora värmepumpstillverkare, dom har 2 stegs kompressor. Har dom leveransstopp på dessa eller !?
Näää, gamla beprövade grejer med reläer och avsaknad av kretskort, de é grejor.
[/quote]

Variabel effekt på kompressorn är ju inget nytt, har funnits i vanliga luft/luft värmepumpar sedan 80-talet...
Alla som heter något på inverter, Tex toshiba, Sanyo Panasonic, Sharp osv.
Ingen större skillnade i funktion på en luft/luft eller frånluftvärmepump.
Luft/Luft tar värmen från uteluften medan frånluftspumpen tar från ventilationsluften och lämnar värmen till en plattvärevxlare istället för att blåsa in värmen direkt in i rummet.
 

Vart drar du gränsen mellan återvinning och utvinning då? Man kan ju teoretiskt sett plocka ut så mycket energi från luften att tempen sänks till 0 K. En FVP från Nibe eller IVT sänker frånluftstempen med ca 15 grader medans pumpen från Comfortzone sänker ytterligare ca 15 grader. Den plockar alltså ut mycket mer energi från luften.

Det behöver alltså inte enbart handla om återvinning. Man kan utvinna mer energi än vad man tillför pumpen i form av elektricitet. Precis som en jord/bergvärmepump fast här tar man energin från luften i stället.[/quote]

Först och främst så strävar man efter att ha så låg temperatur som möjligt på kondenseringssidan (varma sidan) och så hög som möjligt på förångningssidan (kalla sidan) för att en värmepump ska ge bra effekt.
Ska du sänka utgående luft med 30 grader under rumstemperaur krävs en förångningstemperatur på ca -15 grader, att kombinera den låga temperaturen med t.ex +55 grader för varmvatten ger alltid mycket dålig verkningsgrad hos en värmepump.
Någon nämnde att den hade så dålig COP som 3, förmodligen p.g.a ovan.
(kommer inte in på comfortzone just nu)

Angående återvinning/effekt så visst återvinner du mer än vad du tillför el, du kan ju dock aldrig återvinna all värme som finns i huset, då fick ingen värme gå ut genom vägger,golv,tak, fönster osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.