Hej, har ett gammalt smådragit trähus och eftersom det är nåt hundratal år gammalt (delar av huset, sen tillbyggt)är det ingen avancerad ventilation. Tänkte byta panelen som är sliten och passa på att byta isoleringen, är det någon som vet om jag gör något dumt då och täpper tilll för mycket? Ska jag sätta sån här plast som ångspärr innerst, alltså på baksidan av inner väggen? Här är det inga gipsskivor inte. Samma sak med golvet, tänkte byta golv, ska jag passa på att isolera mera, eller täpper jag tilll för mycket då? Torpargrunden är bra ventilerad. Tänkte ta upp "hål" ovanför några fönster som blir immiga, har hört att det är bra för ventilationen, är det så? Någon här som är bra på såna här saker som vet?

Om huset är så gammalt så finns det förmodligen ingen isolering alls i väggarna, bara plank. Största problemet med tilläggsisolering brukar vara att man förstör utseendet på huset. Fönstren hamnar i "djupa brunnar", taksprånget blir mycket mindre, etc.

Om man täpper till den "naturliga" ventilationen i ett gammalt hus så måste man samtidigt se över den "riktiga" ventilationen. Man måste se till att luft luften kan komma både in och ut, (in i "rena" utrymmen typ sovrum/vardagsrum och ut från "mindre rena" utrymmen typ kök/badrum), och att det går att reglera på något sätt.

Angående grunden, läs detta: http://www.ocab.com/torpargrundUppsala.pdf

Blir fönstren immiga på insidan av innerglaset, på insidan av ytterglaset eller på någon annan yta? Om de blir immiga på insidan av innerglaset så är det troligen för dålig ventilation i huset men om de blir immiga på insidan av ytterglaset så är det venilationen utifrån och in mellan rutorna som är för dålig. (Det ska vara en springa mellan ytterbåge och innerbåge och det får inte var tätt mellan ytterbåge och karm. Man ska endast täta mellan innerbåge och karm på ett traditionellt kopplat tvåglasfönster.)

Fast fönstren måste väl inte hamna i djupa brunnar?

Om man ändå gör sig besväret att tillägsisolera och sätta upp ny fasad så begriper jag inte varför man inte alltid flyttar ut fönstren till motsvarande nivå som var tidigare. Det finns inget fulare än tillägsisolerade hus med fönstren kvar på orginalposition!

Taksprång får man också se till att förlänga!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.