Satsa på något framtidssäkert... ;D
Till vårat nybygge satsar vi på en jordvärmepump, då vi har 17035kvm tomt att gräva slang på, värmepumpen IVT E7 med 2x225 meter slang skall då ge 31700 kWh. Husets behov är beräknat till 33800 kWh så enligt IVT så skall vi värma huset + leverera varmvatten för 10150 kWh el, med tanke på att huset är (skall bli) 276kvm i ett plan så kanske man slipper valium även om elmarknaden inte stabiliseras.
Till vårat nybygge satsar vi på en jordvärmepump, då vi har 17035kvm tomt att gräva slang på, värmepumpen IVT E7 med 2x225 meter slang skall då ge 31700 kWh. Husets behov är beräknat till 33800 kWh så enligt IVT så skall vi värma huset + leverera varmvatten för 10150 kWh el, med tanke på att huset är (skall bli) 276kvm i ett plan så kanske man slipper valium även om elmarknaden inte stabiliseras.
Det pratas en del om "tokisolering". Undrar egentligen vad som händer mitt inne i denna "tokisolering" om det isoleras för mycket? Jag tror det är bäst att huset får andas något. Blir fukt och värmes tillastående i isolering kan väl det aldrig vara bra eller...?
Någon kanske försökte säga att om det är väldigt långt till berg och lera i jorden så kanske jordvärme är ett bättre alternativ. Då gräver man ner en lååång slang i marken istället för att borra på djupet. Hela tomten blir kriget men det är ofta billigare än ett hål.
Jag har inte hört att man provborrar avståndet till berg. En lokal borrfirma borde kunna tala om ungefär hur långt det är till berg tycker jag.
Jag har inte hört att man provborrar avståndet till berg. En lokal borrfirma borde kunna tala om ungefär hur långt det är till berg tycker jag.
Klicka här för att svara