Hittar inte mycket om begagnat i detta forum men det är väl inte så konstigt, de allra flesta bygger nytt och då är det väl inte läge för att ösa in begagnat. Jag saknade ett ämne om detta, egentligen på en högre nivå där alla ämnen kan ingå men det gick inte att göra så eftersom jag är intresserad av en bättre begagnad kombi-panna så hamnar den under detta ämne. Har renoverat ett hus och har varken pengar eller lust att låna till en ny panna med tillbehör utan kör så länge på element + kamin vilket funkar bra utan någon jättekostnad för elen. Det borde vara många i detta forum som tidigare haft kombipannor i tidigare hus eller befintliga och har massor med erfarenheter av detta. Jag tänkte höra med er vad ni har haft för pannor och erfarenheter. Det finns ju lite till salu ute på begagnatmarknaden men jag saknar totalt erfarenhet på detta. Så, vad skall man välja för någon och hur skall det byggas upp. Driftsäker stabil panna för ved/el kanske med möjlighet att koppla till pelletseldning. Finns det pannor för andra eldningsbara ämnen typ torv, spån, havre, o.dyl?
Det hela skall kopplas så att vi kan använda de ingjutna vattenslingorna i golvet och en solvärmeanläggning skall också kunnas koppla ihop med detta i framtiden. Skall få en ritning på solvärmebygget snart.

Jag ska byta ut min 25-åriga kombipanna ... när jag får råd :-* Lämpligt objekt för den händige ;) Den är avsedd för olja/ved men har aldrig använts för ved.

Kan den vara värd så mycket att man slipper betala för en nedmontering & borttransport ;D ;D ;D

yonna skrev:
Kan den vara värd så mycket att man slipper betala för en nedmontering  & borttransport?
Det är väl inte omöjligt om du hittar den rätte. Kombipannor respektive vedpannor som inte är för gamla har nog en marknad. I mitt fall så hade din panna inte varit intressant då den hade varit för gammal, dessutom så letar jag info just nu om vilka pannor med tillbehör som kan vara intressanta för mina förutsättningar. Därefter kommer jag att titta på vad som säljs/ges bort.

40år gammal olje/el panna? ;)

betalar 100pix till den som vill ha den... nermonterad å klar för frakt ;) HEHE

tippen till helgen...

Hej,

Är ingen expert på området, men är i en liknande sits själv och har kollat runt lite på nätet, läst några böcker mm.
Du säger kombi-panna, men det verkar som vad du behöver är en vedpanna med acktank(ar). Tanken kan kompletteras med elpatron och solvärmeslinga.
Moderna vedpannor avsedda för att kopplas mot rel. stor acktank är mycket mer effektiva och miljövänliga än gamla "kombi-pannor" som kräver mer eller mindre kontinuerlig eldning. Tror att i vissa kommuner är det inte ens tillåtet att sätta in en icke miljögodkänd vedeldad panna utan ack. tank, särskilt inte inom tätbebyggt område.

Men med den nu rådande värmepumpsvågen så kommer det säkert begagnade vedpannor från senare delen av -90 talet ut på beg. marknaden också, knappast gratis dock.
Bor man på landet kanske det här kan vara ett alternativ:http://www.lindquistheating.se

Tack för tipset Mr_T!

Man kanske borde läsa lite böcker....
Vedpanna har jag varit inne på tidigare men hoppades få info om just kombipannor och lite tips kom från dig att man fick elda ofta, detta tackar jag för.
Vi bor på landet så denna VIADRUS-pannan skulle nog kunna installeras. Någon som har erfarenhet av den?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.