3 186 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Tilluft för kamin
Generellt är det bättre att ta kalluft till en kamin då man inte använder den varma luften man redan värmt upp.
I ett tidigare hus tog jag den kalla tilluften från torpargrunden vilket förde med sig att luftgenomströmningen ökade där, två flugor i en smäll alltså.
Andra faktorer kan spela in, man kanske vill ta inneluften till förbränningen för att öka luftcirkulationen inomhus om man har självdrag. Finns säkert annat att beakta också.
I ett tidigare hus tog jag den kalla tilluften från torpargrunden vilket förde med sig att luftgenomströmningen ökade där, två flugor i en smäll alltså.
Andra faktorer kan spela in, man kanske vill ta inneluften till förbränningen för att öka luftcirkulationen inomhus om man har självdrag. Finns säkert annat att beakta också.
I mitt fall (med torpargrunden) så kunde man inte se detta utifrån då luften togs rakt under kaminen. Kanske har någon en lösning där den hämtas utanför grunden också. Kan tänka mig att det då är kamouflerat till att se ut som ett vanligt ventilationsgaller.Achilles Viggen skrev:
För att se var den tog luften så var det bara att bocka på huvudet och titta under kaminen. Anslutningsröret mot kaminen var fullt synlig. Innan vi hade bockat oss så fattade vi inte var vi reglerade lufttillförslen, det rykte in. Får tillägga att det var nyinköpt vid det tillfället.
Jag har själv inte tittat på andra modeller men hört att det inte görs så många med sådan lufttillförsel längre.
Någon här kanske känner till märke/modell på nytillverkat?
På samma sätt... Jag har precis satt in en Contura 450-T, från undersidan på den går det ett rör ner i grunden. I grunden fortsätter det röret till en friskluftsventil på sidan...David skrev:
Klicka här för att svara