Är det nån som har några tipps?
Det är bara 19-20 grader inne och pannan går på max.
Vad är knas?
Expansionskärlet är nytt och håller rätt tryck.
Jag har en El panna vatten buren direktel samt en gammal återvinning till tappvattnet med mekanisk frånluft.
Huset är på 105 m2 och är byggt 82 ska vara välisolerat i alla fall uppåt och på sidorna 3 glasfönster.
Golven är jätte kalla isärskilt parkett och laminat golven.
Det drar bara lite från dörrarna.
:-/

Hur kallt är det ute?

Är det krypgrund? Om så, vet du temperaturen där?

Är elementen varma?

I vårt fall ( elpanna, vattenburen värme) gick cirkulationspumpen för fullt och lät konstigt och det var en (nål)ventil som öppnade inte som den skulle = varmvatten kom inte ut i systemmet. Med andra ord var det en ventil som kärvade (röstat efter 20 år) och elementen blev kalla (ingen golvvärme). Ibland hjälpte det att man motionerade den men till slut blev den utbytt. Laminatgolv känns alltid kallare än trägolv.
gaia

Det är ca 5-10 minus ute.

Huset står på en platta.

Har luftat systemet flera ggr men det kommer ingen luft.
Elementen är inte särskilt varma man bränner sig inte direkt.
Ventilerna är smorda och verkar funka ändå blir det inte varmare i elementen.
Enligt mätaren ska det vara 40grader i systemet allt går för fullt..
:'(

40C låter lite men det beror ju på vad som mäts, min mätare visar mellan 50 och 60C.

Ett problem som jag har med mitt system är att den antingen värmer "varmvatten" eller till elementen. Det sitter ett termostat i hallen, vilket är den varmaste stället i huset, som slår av värmen i huset när den anser detta (då görs "varmvatten" i stället). Har du en sådan styrning med termostat, som kan spela in?

40 grader ??? Är det temperaturen på vattnet som går till elementen? Då kommer du att ha det svalt i vinter. Normalt har jag 55-60 grader. Det har ju varit lite extra kallt senaste veckan, -13 grader ute och då höjde jag temperaturen till 70 grader. Mina element är defenitivt mycket varma, man bränner sig nästan på dem.

Prova att sänka eller höja hastigheten på cirkulationspumpen. Vanligtvis är det en liten ratt med 3-5 olika lägen beroende på typ. Om pumpen går för fort hinner inte vattnen som går ut i slingorna "bli varm", om den går för sakta trycker den inte ut nog med hetvatten i systemet för att det skall räcka till alla radiatorer.

Pelle> Pumpen surrar lite tyst sen om man skruvar lite på centrumskruven eller vad det är så låter illa.
40 grader står det på en termometer på elpannan 55grader har det stått när det var kallare men det var inge varmare inne för det. Har inte kollat tempen på röret än.
I höstas när det var 4-10 plus visade den 30 grader och samma värme inne.
21grader är det varmaste jag har fått.

que> har ingen innertermostat.

LGB> hittar ingen ratt förutom i centrum men de verkar ju inte vara några steg.

Det finns troligen även minst ett smutsfilter i ditt cirkulationssystem. Har du tur så är det av typen "filterventil" d.v.s. en kulventil som har ett filter i "kulhålet". Då ventilen är i stängt läge går det att öppna sidan på ventilen och pilla ut smutsen.
Gå alltså på jakt efter filtret, det sitter troligen nära cirkpumpen.
Om det är på det viset att cirkulationen inte fungerar pga trasig pump eller bromsat flöde så blir det mycket stor skillnad på inkommande och utgående radiatorvattentemp.

Nu har jag luftat alla element igen samt mätigt temeraturer på utgående och inkommande samt vid rören vid elementen.
Enigt pannan så är det 40 grader när jag har skruvat på den på max det är 0 till +3 grader ute så ute givaren vill väl inte ge mer värme till systemet.
Ut på båda slingorna: ca 30 grader In: 28-29 grader.
Alldeles före pumpen 29-30 och lika efter pumpen.
Elementen är ca 28 grader mätte även golvet fast jag inte har nån värme där 18-19 grader.
Hittar inget filter vid pumpen skulle vara att det är ingjutet i nån form av oljeskum eller nåt det mesta är ju ingjutet i skåpet.

Vill inte lägga ner pengar på detta gamla system så jag funderar på att installera en IVT490 har inte råd att borra bergvärme.
Kan det vara ett bra alternativ att få lite värme i kåken?
Man borde väl göra en besparing på ca 7-9000 kwh/år eller?
Har ni andra förslag på bättre frånlufts VP?

Du tappar ju inte speciellt mycket i temp på utgående och inkommande. Hur är det med radiatorerna egentligen?
För små, luft i systemet eller för få? Nånstans måste du ju få ut energin som är bunden i vattnet....

Men borde det inte vara 40 grader i rören om det visar så på pannan.
Och elementen är ju 28 grader så det är väl rätt så men varför kan jag inte få varmare i systemet?
Om vattnet är 40 grader borde elementen bli ca 38 men det diffar ju 10 grader på pannan och verkligheten.
Skit system! >:(
"tur att det snart är vår." ;D

Skulle ta dit en elektriker som får kolla upp att alla elstegen går in som den ska.Du kanske bara åker runt med halvgas? :o

Plumber> Hm ganska dyr halv gas men det kanske kan vara nåt att kolla.

• EC1201A_300_small.jpg
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.