5 484 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Vattenlåset i duschen och på toa tomt!?
Hej
Det är något som inte stämmer riktigt med vårt avlopp.
Vid några tillfällen har allt vatten i duschavloppet och i toaletten helt försvunnit. Det har inte dunstat utan verkar ha sugits ut på något sätt. Är det någon som kan förklara vad detta skulle kuna bero på?
Det är något som inte stämmer riktigt med vårt avlopp.
Vid några tillfällen har allt vatten i duschavloppet och i toaletten helt försvunnit. Det har inte dunstat utan verkar ha sugits ut på något sätt. Är det någon som kan förklara vad detta skulle kuna bero på?
Du har troligen tätt i ventileringen av avloppsstammen.
Det troligaste är att du har en ventil som inte fungerar.
Avloppet måste kunna ta in luft, vid spolning av en toalett så kan du få ett undertryck som suger ur vattenlåsen på något annat ställe om inte ventilationen fungerar.
Det troligaste är att du har en ventil som inte fungerar.
Avloppet måste kunna ta in luft, vid spolning av en toalett så kan du få ett undertryck som suger ur vattenlåsen på något annat ställe om inte ventilationen fungerar.
Ventileringen brukar vara på din sida och den brukar sluta som en "tak panna med hål i".Kolla alltså på taket och titta även på vinden så bör du hitta din ventilation.
I vårt förra hus byggt 1968 så hade jag liknande problem och det var just ventilationen som spökade.Huset var byggt med avloppsrör i gjutjärn och röret upp till ventilationen på taket var så fullt med rost att jag fick gräva ur ungefär en 12-liters spann med rost ur det.
Jag bytte senare ut hela systemet till nya fina plaströr och hade inga mer sådana problem.
edit=stavning (som vanligt)
I vårt förra hus byggt 1968 så hade jag liknande problem och det var just ventilationen som spökade.Huset var byggt med avloppsrör i gjutjärn och röret upp till ventilationen på taket var så fullt med rost att jag fick gräva ur ungefär en 12-liters spann med rost ur det.
Jag bytte senare ut hela systemet till nya fina plaströr och hade inga mer sådana problem.
edit=stavning (som vanligt)
Iband förekommer det hus som saknar avloppsluftning helt pga att huset är 1 plan och avloppssystemet inte går över så stor yta...
Så är det med mitt hus och det funkar än så länge...
/Fredrik
Så är det med mitt hus och det funkar än så länge...
/Fredrik
Det är riktigt att det skall finnas luftning på avloppsröret. Den lodräta stammen går vanligen upp genom yttertaket, alternativt slutar med en vakuumventil på vinden. Dessa vakuumventiler som skall släppa in luft när man t.ex. spolar i toaletten kan i vissa fall frysa vilket resulterar antingen i stängd (undertryck kan suga ur vattenlås) eller öppen ventil (avloppslukt). Grenar i husets avloppsnät kan vara oventilerade, men skall då vara dimensionerade för att undvika att vattenlåsen töms. Gjutjärnsrör får som bekant en betydligt mindre innerdiameter med tiden.
Klicka här för att svara