4 623 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Braskamin
Hej!
Jag och min sambo är har nyligen skrivit på hos Älvsbyhus. Vi hade tänkt bygga ett Ägir som är ett vinkelhus på ca 146m2 med öppen planlösning. Vi fick frågan av säljaren om vi hade funderat på att välja till en braskamin. Nja...sa vi och såg lite osäkra ut.
Är det någon som vet om man tjänar några pengar på att installera en braskamin. Visst tjänar man antagligen en del, men täcker det den kostnad som man lagt under de närmase åren...eller är det mer en mysfaktor att ha en braskamin.
De kaminer vi tittat på är tex. contura 450. Är det någon som vet ungefär hur mycket ni har tjänat på att installera en braskamin.
Man tycker ju att det är ett nybyggt hus och att det borde vara ganska energisnålt.
Jag och min sambo är har nyligen skrivit på hos Älvsbyhus. Vi hade tänkt bygga ett Ägir som är ett vinkelhus på ca 146m2 med öppen planlösning. Vi fick frågan av säljaren om vi hade funderat på att välja till en braskamin. Nja...sa vi och såg lite osäkra ut.
Är det någon som vet om man tjänar några pengar på att installera en braskamin. Visst tjänar man antagligen en del, men täcker det den kostnad som man lagt under de närmase åren...eller är det mer en mysfaktor att ha en braskamin.
De kaminer vi tittat på är tex. contura 450. Är det någon som vet ungefär hur mycket ni har tjänat på att installera en braskamin.
Man tycker ju att det är ett nybyggt hus och att det borde vara ganska energisnålt.
Jag har precis satt in just en 450(T) men vet tyvärr inte exakt hur mycket jag sparar ännu. Jag har dock sänkt temperaturen i huset till ca 19 grader och värmer upp den sista biten med kaminen.ostni skrev:Hej!
Jag och min sambo är har nyligen skrivit på hos Älvsbyhus. Vi hade tänkt bygga ett Ägir som är ett vinkelhus på ca 146m2 med öppen planlösning. Vi fick frågan av säljaren om vi hade funderat på att välja till en braskamin. Nja...sa vi och såg lite osäkra ut.
Är det någon som vet om man tjänar några pengar på att installera en braskamin. Visst tjänar man antagligen en del, men täcker det den kostnad som man lagt under de närmase åren...eller är det mer en mysfaktor att ha en braskamin.
De kaminer vi tittat på är tex. contura 450. Är det någon som vet ungefär hur mycket ni har tjänat på att installera en braskamin.
Man tycker ju att det är ett nybyggt hus och att det borde vara ganska energisnålt.
Avgörande för om/hur mycket du tjänar är vad du får betala för trä vs el samt hur ofta och bra du eldar. Jag räknar (visserligen dåligt räknat, men ändå) att ha tillbaks kostnaderna på ca 5år men då kostar trä just ingenting för mig.
I övrigt är värmen av en kamin ruskigt skön!
Om man ska installera en braskamin för att tjäna på det rent ekonomiskt är det nog vettigt att satsa på någon lite större sak med massor av täljsten. Typ nunna ugn eller tulikivi. Dom håller sig varma minst ett dygn..
men om det ska löna sig så måste man som sagt ha tillgång till ved och tid att elda....
vi själva ska nog ha en "mysfaktor-kamin" och då är nog contura 450 helt ok... och visst, lite tjänar man väl när det är kallt ute.
men om det ska löna sig så måste man som sagt ha tillgång till ved och tid att elda....
vi själva ska nog ha en "mysfaktor-kamin" och då är nog contura 450 helt ok... och visst, lite tjänar man väl när det är kallt ute.
Och vad har ni som basvärme? En kamin är inte bara myssfaktor+ besparingar. Det är också en värmekälla i fall allt annat krånglar en vinterdag. Det är klart lägre kostnader att bygga en skorsten från början än att göra det efteråt. Jag skulle nog välja att ha en.
gaia
gaia
Klicka här för att svara