Jaa.

Fast 5 m[sup]3[/sup] och 90 [sup]o [/sup]C ?
Hm, låter mer som ett bageri eller än en villa ;)

Frågor på det : :)

407 kwh för att värma. Hur många kwh motsvarar det egentligen med tanke på eldstadens verkningsgrad?
479 kwh med 85% verkningsgrad?

Men är det inte intressant hur många kwh man får ut av sitt mödosamt uppvärmda ackvatten? En del lär väl försvinna genom isoleringen av tanken, men hur mycket blir kvar i egentlig värme "in i huset"? Vad har man för förluster i själva radiatorkretsen?

Ämnet är mycket intressant. Har inte funderat så mycket på detta tidigare faktiskt.

Ska byta ut befintlig kombipanna mot vedpanna med acc tankar. Skall ha den i källaren och kan inte få in en 3 kubikstank genom dörrarna. Funderar på att seriekoppla 4st 750 liters och lägga in vattenberedningsslingor i toppen på alla 4. Har tänkt mig att få en hyfsad "skiktning" mellan tankarna på detta sätt" Någon som har erfarenheter?

Skulle bara ha en slinga i den tanken som e närmast pannan.Sen kör man med laddomat mot resterande tankar och laddar bara dom när dom behövs..Känns kanske lite overkill att värma 3kbm vatten på sommarn när man endast vill ha varmvatten..Sen kan man ju komplitera med en 9Kw elpatron i den första tanken som en liten säkerhets detalj..

Jag har tre 500 literstankar. Jag har en 200 liter varmvattenberedare i tekniktanken, de två övriga är slavtankar. Shunten till radiatorerna sitter på tekniktanken (som också står en decimeter högre än slavarna) och returen från radiatorerna går till slaven som står längst från tekniktanken. Uppladdning och urladdning blir faktiskt förvånansvärt jämn. Moder natur sköter alltså om den saken ganska bra.

Ur skiktningssynpunkt så tror jag att det är mycket bättre att ha flera slingor på olika nivåer i en tank än att ha slingor högst upp i tre tankar. Det kalla vattnet rinner snällt över i de andra tankarna, samtidigt som det varma vattnet i de andra knuffas in i tanken med slingorna.

När man har flera tankar så är det bra att ha kulventiler på returledningarna till tankarna. Då kan man ha liten volym uppvärmt om man värmer med elpatron. Jag satte kulventilerna mellan tanken och T-rören för att kunna stänga tankarna individuellt.

Om man vill elda på sommaren är det kanske bättre att ha lite kallare i tankarna än att stänga av tankar. Förlusterna blir större om man värmer till 95 grader än om man värmer till 80 eller 72 grader. Å andra sidan så är det en större volym som läcker värme, så det kanske går på ett ut. Hm, jag tror att jag ska räkna lite på det ikväll... :)

Laddar jag 3 kubik även på sommaren så behöver jag inte elda speciellt ofta. Eller...
Tänkte montera en elpatron i första tanken som du skriver. Laddomaten placerad mellan pannan och de fyra seriekopplade tankarna. Pannan blir på 50kw för 90 cm ved. Tanken med slingor i alla fyra är att vattnet är ganska uppvärmt när det går in i slingan i tanken närmast pannan. På så vis blir det inte så stor nedkylning och elatronen kan vila. Med seriekoppling på detta vis funderar jag om vattnet i tank nummer två annars kan få en högre temperat än i den första. Detta då vattnet inte kan skikta sig på samma sätt som i en enda stor tank. Inkommande vatten blir uppvärmt och kyler av den sista tanken och kallast möjliga vatten går först in i pannan sommartid (När minimalt med vatten behövs till elementen).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.