Vi flyttade in i huset byggt -87 i somras ;D och har en Thermia modul 8 grundvattenvärme som har varit lite svår att förstå sig på. VPn är sedan huset byggdes.
Problemet har tidigare varit att pumpen fryser ihop titt som oftast, lågtryckspressostaten har löst ut. Det har även visat sig att temperaturstyrningen för inomhustemperaturen troligen inte har fungerat. Värmepumpen startar inte om man inte manuellt pillar upp den önskade temperaturen tills kompressorn hoppar igång. Då går den tills man petar ner reglaget igen ???. Dock fungerar systemet alldeles utmärkt för att värma upp vattnet till tappvarmvatten. Här om dagen startade dock pumpen alldeles av sig själv (men tryckte inte upp något varmvatten till vv-beredaren). Det hjälpte inte att som tidigare peta ner reglaget tills klicket hördes. Enda sättet att få den att stanna är att slå av elen till VPn. Jag börjar misstänka att det är "värmepumpsdatorn" (enligt dokumentationen heter den så) som har gett upp. Går det att byta denna (sitter i elcentralen), erfarenheter, pris? Jag vet att pumpen är gammal, hade ut en vvs-kille som tittade på den men kom inte fram till någonting. (Och det skall man betala för >:(). Märket på värmepumpsdatorn är Sigmagyr RVP.

/pumpis
 
har du provat att bryta strömmen till "värmepumpsdatorn". Som med alla datorer som får fnatt är det att starta om som gäller...
Bryt strömmen till "datorn" i några minuter, starta upp systemet på nytt o se om det funkar...
 
Hej Matti,

;D, windowssyndromet, nej, jag kör solaris så det inträffar inte så ofta :D.
Skämt åsido, jag provade nyss, men det hjälpte inte. Väntade ca 10 minuter eller så, men problemet kvarstår.
För säkerhets skull mätte jag upp spänningen på tåtarna under avbrottet så att den inte skulle få spänning från för mig oväntat håll.
 
Man ska inte ha styrsystem i en VP. Helt uridiotiskt. Det är sånt som ger upp först.
Kolla in RD21 från jeff. Den kostar 1500:- (excl moms)
www.jeff.se
 
Ja Windows är väl kungen när det gäller att starta om men det var faktiskt inte det jag tänkte på. Om man har problem med elektronik lönar det sig att prova "starta om" (bryta spänningen under en tid) allt som innehåller microprocessorer, och det är mycket...
En kompis som installerade bil-laddare till brandkårens nya ficklampor fick ta ur batteriet till lampan en stund eftersom den slutade fungera och ficklampan funkade fin-fint sen... man undrar vart världen är på väg, starta om en ficklampa - SUCK

Sen kan det ju även hända att din värmepumpsdator även har ett backup-batteri som man också borde koppla loss en stund MEN ev. förinställda data kan då försvinna ;)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.