Det låter lite mycket tycker jag. Vi har förbrukat ca 9,6 MWh sedan 20 september. Det är 98 kvadrat plus 65 kvadrat oinredd, ouppvärmd men isolerad övervåning. Vi bor i Eskilstuna och har periodvis haft riktigt kallt, runt 20 minus.

Vilken sorts installation?
El, vatten? Element, golvvärme?
Vart i bor ni?

För tidigt att säga ännu var vi hamnar, men snittet hos våra grannar (med ca 200m2 hus) verkar vara 100 euro/månad.

Vi ligger nu på 3-4MWh/månad för ett hus på 222m2 plus källare. Senaste räkning var priset 35,59 euro/MWh, motsvarar ca 320,31 SEK.

Så mitt svar är att både förbrukning och pris verkar höga.

Håller med dem andra, det låter mkt med 2300kr/mån, även om det är en kall månad.
Lite snabbt räknat, om man investerar säg 100000kr i tillägsisolering och drar ner priset till hälften, då har man amorterat kostnaden för isoleringen på...10år!! ???
För mig låter det länge. Jag är kanske inte van än att tänka "husägare": 10 år är inte så långt om man tänker bo där i...40år eller så. MEN: hur många här tänker bo 40 år i sina nya/renoverade hus?
Funderar på allt detta eftersom vi just nu drunknar i erbjudande och reklam för material som är bättre, tåligare, effektivare osv, men kostar förstås en slant extra. Vi är nu uppe i 80000 extra för tillägg så reserverna börjar ta slut..... :-/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.