1 776 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Värmepump i krypgrund
Säkert en tokig fråga, men frågar man inte så får man inget veta....
Har 10 m från elpannan till yttervägg, kan man sätta ner värmepumpen i krypgrunden istället? Och om man nu kan detta, vad är det för positiva och negativa effekter med detta, med avseende på energibesparing samt effekter på miljön i krypgrunden?
Har 10 m från elpannan till yttervägg, kan man sätta ner värmepumpen i krypgrunden istället? Och om man nu kan detta, vad är det för positiva och negativa effekter med detta, med avseende på energibesparing samt effekter på miljön i krypgrunden?
Men den värmepump jag tänker på luft/vatten är tänkt att stå utomhus, så elektriskt borde det inte vara något problem. Vad jag tror kan vara problem är att krypgrund inte är tillräckligt utomhus, sedan om det är bra eller dåligt vet jag inte. Därefter så kan man undra om man får tex en ökad fukthalt i krypgrunden, men jag vet inte..
En luft/vatten-pump kyler omgivningsluften ganska rejält. Det är ju själva principen med den. Så rent teoretiskt kommer det att bli fasligt kallt under huset. Samtidigt kommer pumpens verkningsgrad att sjunka när den måste jobba i allt kallare luft. Sen "torkar" den iochförsig luften under tiden den jobbar, så bara du har dränering för kondensvattnet från pumpen så blir det nog bara torrare under huset.
Men, jag tror att verkningsgraden inte blir något vidare.
Samtidigt blir ju golvet i huset utsatt för kyla underifrån.
Jag gjorde ett försök med att för skojs skull köra min luft/vatten-pump inomhus i ett slutet rum. Varmvattnet körde jag runt i tre konvektorer med fläkt såpass kraftiga så det höll nere stigartempen till 45 grader. Rummet blev kallare och kallare tills jag inte tyckte det var roligt längre.
/Dan
Men, jag tror att verkningsgraden inte blir något vidare.
Samtidigt blir ju golvet i huset utsatt för kyla underifrån.
Jag gjorde ett försök med att för skojs skull köra min luft/vatten-pump inomhus i ett slutet rum. Varmvattnet körde jag runt i tre konvektorer med fläkt såpass kraftiga så det höll nere stigartempen till 45 grader. Rummet blev kallare och kallare tills jag inte tyckte det var roligt längre.
/Dan
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Haha, Nix
Ja, nu var det inte riktigt så att jag tog in pumpen i sovrummet och kopplade in allt...
Värmepumpen stod i ett garage för service så det var bara att koppla rören.
fast skoj var det.
Ja, nu var det inte riktigt så att jag tog in pumpen i sovrummet och kopplade in allt...
Värmepumpen stod i ett garage för service så det var bara att koppla rören.
fast skoj var det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden