1 323 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Kulvertrör i krypgrund
För att ta mig från rummet där VP beräknas placeras till fördelningscentralen för golvvärmen hade jag tänkt att använda mig av kulvertrör förlagd (upphängd) i krypgrunden.
Vad är att tänka på, vilken sort är bäst ur dels ekonomisk aspekt dels förläggningsmässig aspekt?
Vad mer att tänka på?
Är det stora värmeförluster på att göra på detta sätt?
Jag kommer att ha ha två centraler, kan man sätta en förgrening i krypgrunden eller skall man göra denna "inne i huset" för att sedan gå ner i krypgrunden och fortsätta till nästa central?
Vad är att tänka på, vilken sort är bäst ur dels ekonomisk aspekt dels förläggningsmässig aspekt?
Vad mer att tänka på?
Är det stora värmeförluster på att göra på detta sätt?
Jag kommer att ha ha två centraler, kan man sätta en förgrening i krypgrunden eller skall man göra denna "inne i huset" för att sedan gå ner i krypgrunden och fortsätta till nästa central?
hej
det möter inget hinder att gå med rörstammen i krypgrunden
men att placera fördelingen där blir värre den måste ligga högre än själva golvslingan annars kan man inte lufta ur systemet vad gäller värmeförlusterna så är dom försummbara med tänke på dagens rörisolering
micke
det möter inget hinder att gå med rörstammen i krypgrunden
men att placera fördelingen där blir värre den måste ligga högre än själva golvslingan annars kan man inte lufta ur systemet vad gäller värmeförlusterna så är dom försummbara med tänke på dagens rörisolering
micke
OK, tack!El_-micke skrev:
Klicka här för att svara