Har idag monterad bort alla gamla vattenradiatorer i huset. Rören var tidigare 2" och radiatrorerna var stora sektionsradiatorer.

Tanken är att jag ska ersätta de 8 gamla radiatorerna med 13 stycken nya, för att få jämnare spridning av värmen.

Till att börja med har jag idag monterad 4 nya radiatorer och kopplat in på min IVT C5-bergvärmepump. Jag har använt 22 mm till stamledningar och 15 mm upp till radiaotrerna.

När jag satte igång värmepumpen igen, så "knackade" det i rören vid väremepumpen och i de nya rören i huset. Sänkte då cirkulationspumpen till lägsta hastighet och de mesta av oljudet försvann, men inte allt!

Fråga: Beror knackningarna på att systemet hittills är så pass litet (4 radiatotrer). Misstänker själv att knackningarna försvinner när jag monterat de resterande 9 radiatorerna, eftersom vattnet då får längre och fler sträckor (stammar) att cirkulera i = lägre hastighet på vattnet.

jag gissar på luftbubblor i systemet
testa att lufta flera gånger

Har nu kört ett tag och problemet är borta. Det berodde troligtvis på luft i systemet, framför allt i de två stammar där det ännu inte sitter någon radiator. Har på dessa stammar satt ballofixar tills vidare. Luftade där genom just ballofixarna. Har nu luftat allt och det fungerar som det ska! Fantastiskt! ;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.