Med förrådsberedare kan man få ut tappvarmvatten även när tanken börjar svalna. Nackdelen är att när varmvattnet har tagit slut så tar det lång tid att värma upp nytt vatten. Dessutom bör en förrådsberedare vara långsmal, helst lika hög som hela tanken, och ha påfyllning i botten, för att inte förstöra skiktningen i tanken allt får mycket.

Men en slinga i tanken så får man en massa kallt vatten som rasar ned och förstör skiktningen. Dessutom blir givetvis kapaciteten sämre när tanken börjar svalna. Med två slingor undviker man till viss del dessa problem. Då bör man koppla ihop dem med dubbla blandningsventiler så att man i första hand bara tar vatten från den undre slingan.

Själv håller jag på att byta från olja till ved i sommar, och jag kommer inte att välja någon av ovanstående metoder, utan i stället ska jag ha en tappvattenautomat. Det är en extern plattvärmeväxlare med termostatstyrt flöde. Ansluts till topp och botten av tanken, ger kallt vatten tillbaka till tankbotten, och klarar sig med bara lite varmvatten i toppen av tanken.

Det här med att skiktningen inte är viktig när man eldar ved vill jag förresten inte hålla med om. Med en välskiktad tank så får man betydligt högre kapacitet (får ut mer varmvatten och/eller värme innan tanken är för kall). Har man dessutom planer på solfångare så är det ännu viktigare.

På tal om solfångare: Har du den minsta fundering på att kanske eventuellt skaffa solfångare nån gång i framtiden, så se till att du får en solslinga i tanken. Det kostar några tusenlappar nu, men blir mycket dyrare om du ska svetsa in den i efterhand, för att inte tala om jobbet med att tömma ned systemet.

Hansson28 skrev:
Hade inte Svemo en beredare i sin tank?
Jojomensan, det hade jag och har faktiskt fortfarande. ;)

Min beredare är på 200 liter och den sitter i en 500 liters tank. Orsakerna till att det blev så är flera. Från början hade jag tänkt att ha två eller tre 750 liters tankar varav en skulle få en förvärmningsslinga och en högt placerad slinga. Det skulle bli för lång leveranstid på det alternativet, så jag blev tvungen att välja tekniktank "från hyllan". På hyllan fanns bara 500 liters tankar med 110 eller 200 liters beredare. Då fick det bli 200 liter eftersom vi har att stort badkar och för att skiktningen blir bättre om det kalla vattnet kommer in lågt i tanken. 110 liter var aldrig ett alternativ för mig pga skiktningen

Så här i efterhand så ser jag en del nackdelar med mitt val:
1. Varmvattenmängden är bra när det är nyeldat, men när tankarna är till hälften urladdade så är det värre. Det tar tid för det omgivande vattnet att värma upp vattnet som kommer in i en förrådsberedare.
2. När det är halvurladdat så har jag 35-45 grader i halva beredare, vilket är rätt bra miljö om man odlar legionella. Det är iofs inget större problem eftersom allt vattnet värms till 85-90 grader minst varannan dag. Legionella överlever inte många sekunder i den tempen.
3. När jag kör på el så måste jag hålla ungefär 400 liter vatten varmt med patronen. Det ger större förluster.

Min rekommendation är helt klart att ha två slingor eller möjligen en tappvattenautomat om man inte bor där såna kalkar igen. Skiktningen är viktig även vid vedeldning eftersom man kan ha längre intervall mellan eldningarna utan att öka ackvolymen.

Mja, jag har inte testat det själv, men jag skulle inte välja en förrådsberedare på 110 liter och inte en 200-liters heller. Då återstår slingor och tappvattenautomat. Om man väljer slingberedning så tycker jag att man ska sträva efter bra skiktning och då blir det en förvärmningsslinga.

Till 200 liters beredarens fördel ska jag kanske nämna att skiktningen blir bra. För bra, nästan ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.