Skulle igår börja förbereda inför min ombyggnad av värmeanläggningen. Skruvade på den övre kulventilen (unionkopplingen) på Laddomaten och det började spruta "systemvatten" ut ur insexskruven som skall vrida ventilen. Det gick inte att få det tätt så jag var tvungen att tömma en del av värmesystemet för att få stopp på vattensprutandet. Min Laddomat sitter över pannan (så går det när man anlitar s.k. yrkeskunnigt folk, "hastverkare" kallas dom visst) och är en del i det som skall flyttas om nu i sommar.

Är det någon som råkat ut för att kulventilerna vid Laddomaten har börjat att läcka?

Vad kan det bero på? Det har kommit några droppar vatten och lite koks ur de två på den varma sidan en längre tid.

Går de att "renovera" eller är det bara att köpa nytt?

Om man köper nytt, kan man då lita på dessa så de inte börjar att läcka igen......?

Många frågor och funderingar kringen en liten men ack så viktig del.

Kulventilen finns som reservdel. Titta på www.termoventiler.se (längst ned på produktsidan).

Ja, jag vet att den finns som reservdel.

Men när något går sönder så skall man väl inte bara gå och köpa reservdelen "rakt av" utan försöka ta reda på varför gick den sönder.
Annars kanske man kommer i situationen att även den nyinköpta reservdelen också går sönder utan att man vet eventuell orsak.

Ring eller maila till termoventiler och fråga. Min erfarenhet är att de svarar snabbt och bra.

perf skrev:
Ring eller maila till termoventiler och fråga. Min erfarenhet är att de svarar snabbt och bra.
Hade redan skickat ett mejl till dem när du skrev detta.

Igår kom det 2 st nya kulventiler till Laddomaten från Termoventiler, UTAN KOSTNAD. Det kallar jag service på en produkt som har varit i drift i snart 6,5 år :) :) :)

Nu får man hoppas att det inte blir "för mycket sol och fint väder" när man skall försöka skruva ihop Laddomaten, solfångarna, styrutrustningen m.m, m.m till acktanken ;D

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.