6 543 läst ·
2 svar
7k läst
2 svar
1-rörsystem eller 2-rörsystem
Har idag ett luftburet värmesystem, vilket jag tänkt byta ut till ett vattenburet system med radiatorer.
Rörmokaren hade en ide om att dela upp huset i 2 stycken enrörsystem. Jag har dock läst att om man vill värma med värmepump kan det vara svårt att dimensionera ett enrörsystem.
Jag har tänkt dra rören i vår krypgrund. Om man väljer att dra ett tvårörsystem hur gör man då för att undvika skarvar i grunden ???
Är det någon som har några tips om hur man går tillväga för att dimensionera ett vattenburet system.
Rördimensioner ???
Elementstorlekar ???
Jag vill dimensionera så att det fungerar att köra med någon typ av värmepump.
/Stefan
Rörmokaren hade en ide om att dela upp huset i 2 stycken enrörsystem. Jag har dock läst att om man vill värma med värmepump kan det vara svårt att dimensionera ett enrörsystem.
Jag har tänkt dra rören i vår krypgrund. Om man väljer att dra ett tvårörsystem hur gör man då för att undvika skarvar i grunden ???
Är det någon som har några tips om hur man går tillväga för att dimensionera ett vattenburet system.
Rördimensioner ???
Elementstorlekar ???
Jag vill dimensionera så att det fungerar att köra med någon typ av värmepump.
/Stefan
Enrörssystem kräver högre framledningstemp, så det stämmer att de är mindre lämpade till värmepump. För att slippa dolda kopplingar så kan du dra två rör (pex?) till varje radiator och sedan koppla ihop dem i två centralt placerade fördelningsrör. Då får du ungefär lika långa vägar till alla radiatorer och får mindre problem med injustering.
Klicka här för att svara