6 035 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Fjärrvärme eller luft/vatten värmeväxlare??
Hejsan!
Jag har tänkt ett tag att sätta in en luft/vatten-växlare. Då jag redan har vattenburet tyckte jag det verkade vettigt, idag drivs det med en panna från 80-talet och elpatroner. Men i veckan fick jag ett brev från Göteborg energi om att dom planerar att dra in fjärrvärme till området där jag bor under 2006.
Jag undrar om ni har erfarenhet/tips om vad jag skall välja. Investeringskostnad för fjärrvärme skulle bli drygt 80.000:- och sen kostar det 50 öre/kWh inkl skatt och moms. Investeringskostnad för växlaren varierar ju lite på vilket märke/modell man väljer. Skulle även vilja ha lite tips på bra luft/vatten-växlare.
Tack på förhand.
Jag har tänkt ett tag att sätta in en luft/vatten-växlare. Då jag redan har vattenburet tyckte jag det verkade vettigt, idag drivs det med en panna från 80-talet och elpatroner. Men i veckan fick jag ett brev från Göteborg energi om att dom planerar att dra in fjärrvärme till området där jag bor under 2006.
Jag undrar om ni har erfarenhet/tips om vad jag skall välja. Investeringskostnad för fjärrvärme skulle bli drygt 80.000:- och sen kostar det 50 öre/kWh inkl skatt och moms. Investeringskostnad för växlaren varierar ju lite på vilket märke/modell man väljer. Skulle även vilja ha lite tips på bra luft/vatten-växlare.
Tack på förhand.
Att tänka på vad gäller fjärrvärme är att man blir helt i händerna på fjärrvärmeleverantören vad gäller framtida taxor. Denna prissättningen är helt fri. Även om detta kritiserats pga av stora höjningar efter privatisering.
Här i Gävle blev det ramaskri när fjärrvärmen skulle säljas ut till privata intressen och man kollade upp prisutvecklingen i andra städer där fjärrvärmen privatiserats. Denna gång blev det ingen utförsäljning i Gävle, men det är antagligen bara en tidsfråga med tanke på kommunens ekonomi.
Mvh
Här i Gävle blev det ramaskri när fjärrvärmen skulle säljas ut till privata intressen och man kollade upp prisutvecklingen i andra städer där fjärrvärmen privatiserats. Denna gång blev det ingen utförsäljning i Gävle, men det är antagligen bara en tidsfråga med tanke på kommunens ekonomi.
Mvh
Det är ju sant. Men samma sak gäller ju för elen, och även om man halverar sin elförbrukning med en växlare så drar den ju ändå en viss mängd el. Jag tycker det är ett jättesvårt val. Just nu lutar det ändå mest åt att jag installerar en egen värmeväxlare.
Vi har fjärrvärme sedan i somras och det funkar prima.
Vad gäller priserna, är det ju omöjligt att sia om hur utvecklingen kommer att bli. De senaste 5 åren har det iaf inte blivit dyrare här i Östersund, så frågan är hur stor risken är att det drar iväg ? om 10 - 15 år vet vi ;-)
Förövrigt låter ju investeringskostnaden vara hög...vi betalade 40k. Får ni något bidrag från kommunen?
Vad gäller priserna, är det ju omöjligt att sia om hur utvecklingen kommer att bli. De senaste 5 åren har det iaf inte blivit dyrare här i Östersund, så frågan är hur stor risken är att det drar iväg ? om 10 - 15 år vet vi ;-)
Förövrigt låter ju investeringskostnaden vara hög...vi betalade 40k. Får ni något bidrag från kommunen?
Klicka här för att svara