2 129 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Behöver rådgivning...
Det finns ett alternativ till. Dvs du gör ett hål vid elementets överkan istället för i underkanten som vid alt.1.
Då får du en genomföring och en toppunkt på resp. ledning.
För du behöver väl en avluftning på returens toppunkt också?
Då får du en genomföring och en toppunkt på resp. ledning.
För du behöver väl en avluftning på returens toppunkt också?
Det fanns visst redan ett hål i väggen för alt. 1. Visst är alt. 1 möjlig.
Du får "bara" fler punkter att avluft men när det är gjort skall det inte ha någon betydelse vilken av alternativen som du väljer.
Glöm inte att installera avluftning på returledningens högsta punkt.
Du får "bara" fler punkter att avluft men när det är gjort skall det inte ha någon betydelse vilken av alternativen som du väljer.
Glöm inte att installera avluftning på returledningens högsta punkt.
Om du saknar avluftning i högpunkter så kan du få problem.
Det beror lite på hur mycket luft som samlas, hur stark din cirkpump är, hur ditt system ser ut i övrigt.
Om pumpen inte orkar trycka bort luften så kommer du att få en försämrad cirkulation alternativt ingen cirkulation alls.
Det beror lite på hur mycket luft som samlas, hur stark din cirkpump är, hur ditt system ser ut i övrigt.
Om pumpen inte orkar trycka bort luften så kommer du att få en försämrad cirkulation alternativt ingen cirkulation alls.
Ser båda alternativen som likvärdiga om du har en avluftningsventil på radiatorn. Men som någon skrev tidigare så bör man ha avluftning på högsta punkt på både fram och returledning (ser ingen på returledningen), alternativet är att du har en ställbar pump, där du kan öka flödet till ca 1 m/s och därmed transportera ut luften via ett högt vattenflöde.
Mogge skrev:Nu är inte alla rör inritade på den här enkla "skissen" Där returen går till värmeväxlaren finns ett par t-rör som förgrenar returen från övriga systemet vilket ju bör göra så att högsta punkten hamnar på övervåningen. Så om luften tar den vägen bör det gå lufta ur i radiatorerna.
Nu har iaf grejerna kommit, börjat montera och löda.
Just det... tänkte på en annan sak oxå. Hur blir det om man öppnar avstängningen på returen först och låter vattnet gå bakvägen genom radiatorerna samtidigt som avluftning nr6 är öppen, när vattnet börjar komma där öppnar jag avstängningen på framledningen, då borde det ju inte vara kvar mycket luft i den slingan? :![]()
Smart! Jag skulle nog slå av crikpumpen då, så att den inte får för sig att suga med någon luft.... lufta sedan både på elementet och toppen på framledningen ett par gånger med en stunds mellanrum innan du startar pumpen, låt det hellre rinna ut lite vatten ur luftningsventilerna än att riskera luft här och var tror jag på... fast jag är bara amatörtyckare här
Klicka här för att svara