Är ganska ny här på byggahus och tycker det är en kul sida. Tänkte mig en tråd om expansions system, öppet eller slutet (vinden eller pannrummet). Hur mycket prylar har ni som säkerhet mot kokning, tex säkerhetsventil och eller termisk temperaturbegränsare, varför kallas det SYR? Finns kanske mer utrustning. För och nackdelar med de olika systemen, vad ni har själva och hur ni tycker det funkar. Gör ni som jag, vräker pannan full och sen åker i väg? Hoppas tråden inte är för lik tidigare trådar. :)

[quote author=Hansson28
Jag har 2st säkerhetsventiler i pannrummet,En på radioator kretsen och en på laddningen av pannan.
Mvh/A[/quote]

Varför 2 säkerhetsventiler? kanske annorlunda kopplat än mitt eller extra säkerhet?

Själv har jag öppet system med stålkärl på vinden 75 l som borde räcka för att öka från 1000 l ack vol. till 1500 l. Övrigt termisk temp begränsare till kylslinga och en säkerhetsventil 9 bar mellan panna och expansion.

Frasse, 9 bar? :o Det är vad man brukar ha på varmvattenberedare. Det är väl där den sitter va?

sveno skrev:
Frasse, 9 bar?  :o  Det är vad man brukar ha på varmvattenberedare. Det är väl där den sitter va?
Jo helt klart, det är ju på min varmvattenberedare det sitter s-ventil på 9 bar. Statiskt tryck i mitt öppna system nere vid pannan 0,8 bar --> s-ventil expansion 1,5 bar, så ska det vara, tack sveno. Fungerar vet jag också, farsan snålkörde med elpatronen när jag var utomlands några månader, han undrade om det var normalt att det rann ur skvaller röret och att statiskt tryck var uppe på ca 1,5 bar... Kärlet var då oisolerat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.