Vi flyttade in i en nybygg bostadsrätt jan. 2003. Då vi valt att ha rostfritt i köket så tog vi detta som tillval. Tyvärr så hävdade PEAB, som byggde lägenheten, att det inte fanns någon passande köksfläkt i rostfritt så vi var tvunga att gå med på att de satte in en vit fläkt. Jag var i kontakt med dem flera gånger men de var benhårda på att jag inte kunde få en i rostfritt.

Anledningen, som de säger, är att de byggt om alla fläktar för att passa husets ventilation. Frågan är hur jag skall gå till väga för att hitta en fläkt i rostfritt och sedan på något sätt bygga om den på liknande sätt? Fläkten som vi har nu är en Siemens och vi bor på översta våningen.

Vad finns det för olika typer av ventilationer i lägenheter? Vad kan hända om man installerar en felaktigt (antar att man kan störa övrig ventilation).

Kan man be en "ventilations-expert" komma hem och titta på hur det ser ut? Någon som har ett tips (bor i Göteborg)?

Detta blev en ganska luddig fråga, men tyvärr så sitter jag inte inne på mycket mer information.

Väldigt tacksam för hjälp, för nu har jag tröttnat på vår vita köksfläkt.

/caroline

Hopp...ingen som var intresserad av köksflätar, eller? :-[

Synd...

Det finns 7500 personer på forumet, 35 har läst ditt inlägg, ge det lite tid, alla har inte tillgång till forumet på dagtid.  :)

Jag vet...är nog lite otålig. Sorry. Fläkten har ju suttit där i snart två år så den kan nog sitta där i en månad till.

Förstår också att det kanske inte är så lägg att svara på mina frågor.

Har i alla fall läst mig till att det finns två olika typer.

1. När luften sugs ut och försvinner utanför huset (antar att det är fläkt med motor??).

2. Kolfilter, när luften sugs upp, renas genom filtret och sedan puttas tillbaka in i lägenheten.

Stämmer detta något sånär?

Det finns olika typer av fläktsystem i lägenheter.

Det vanliga är att man får ha kolfläkt som inte drar in luft i ventilationssystemet.

Använder du fel fläkt kan du störa ventilationen för alla andra.

Vilken typ av fläkt har du?
Du säger Siemens men vilken modell ?

Skall hem och kolla upp det mer exakt ;D. Det trixiga är ju bara att PEAB har skrivit i papprena att fläkten är ombyggd, dvs ingen noggrann föklaring.

Tror att de nämnde något om att hela fläkttjofräset sitter uppe på taket och sköter all sugning.

När jag ifrågasatte varför de inte köpte in fäktar som passade ventilationen, så fick jag bara till svar att det inte fanns någon. Då sa jag att det verkade konstigt och fick väl egentligen inget bra svar på det (tror dock att det kanske bara var billigare så eller nåt).

I vår gamla lägenhet (i ett hus från 50-talet) hade vi en fläkt, som bara öppnade ett spjäll, dvs det fanns nog ingen motor i denna), men i den nya lägenheten så låter fläkten verkligen som en fläkt brukar låta.

Newtie skrev:
Skall hem och kolla upp det mer exakt  ;D.  Det trixiga är ju bara att PEAB har skrivit i papprena att fläkten är ombyggd, dvs ingen noggrann föklaring.

Tror att de nämnde något om att hela fläkttjofräset sitter uppe på taket och sköter all sugning.

När jag ifrågasatte varför de inte köpte in fäktar som passade ventilationen, så fick jag bara till svar att det inte fanns någon. Då sa jag att det verkade konstigt och fick väl egentligen inget bra svar på det (tror dock att det kanske bara var billigare så eller nåt).

I vår gamla lägenhet (i ett hus från 50-talet) hade vi en fläkt, som bara öppnade ett spjäll, dvs det fanns nog ingen motor i denna), men i den nya lägenheten så låter fläkten verkligen som en fläkt brukar låta.
Jag tror att det PEAB menar med ombyggd är just att det är monterat kolfilter på den.
De flesta fläktar finns med kolfiltertillsats.

Detta för att man ska kunna använda samma fläktar i hureshus/bostadsrätter som i villor. I villa är man ju ensam om "skorstenen ut" och kan då tycka ut hur mycket man vill. I lägenheter delar alla på samma skorsten och då trycker du in stekoset till grannarna om du blåser på för mycket. Därav uppfinningen kolfilter!

Självklart finns det rostfria precis som du vill ha det.
Kolla in:
www.husqvarna.se, www.cylinda.se, www.miele.se, www.selectro.nu, Lycka till !

Sen går du självklart till www.pricerunner.se och betalar minst för den !

Jag vet att många äldre flerfamiljshus har förbud mot "tryckande" fläktar och därför kräver kolfilter...

...men ett hus byggt 2003 ?! låter ju inte klokt...det är väl inte gemensamt utedass på gården också?! ;)

Alter ego

Har inget tekniskt att komma med, men

ring upp PEAB igen
vid samtal med PEAB notera namn och datum
Begär och upprepa att de förklarar tekniskt varför och hur det hela funkar och är uppbyggt/ombyggt (tjata tills du har det helt klart för dig, prata parallellt med ngn nedströms eller underleverantör som förstår sig på eller gjort VVS installationen/utrustningen, dvs fakta)
och när diskussionen är klar så säg typ "jag kommer nu att sammanfatta och bekräfta det du sagt i ett brev"
skriv det brevet och skicka
nu har du tekniken bekräftad
kolla tex här på forumet vad som kan göras tekniskt

ta reda på överordnad och prata med honom/henne

vem som sen står för fiolerna beror på avtal och hur pinsamt du kan få det att bli för PEAB

att det inte skulle finnas ngn rostfri lösning, det tror jag inte på

Jag hade fel, det var ingen Siemens, utan fläkten är av märke Futurum. Jag satt och kollade igenom alla papper igår och där står det att fläkten är ombyggd för att passa husets mekaniska frånluftsventilation.

Jag skall ringa lite samtal och kolla läget. Har också hittat namn och nummer på det företag som gjorde alla ventilationsinstallationer.

Jag tackar så mycket för alla tips hittills!!!!

Jag återkommer....

Vissa av futurumsfläktar (antar nu att du har en sådan som sitter under ett köksskåp) finns i "rostfritt"-utförande.
Igentligen är de väll någon form av lackerad plast men det ger en känsla av rostfritt.

Hej!

Nu har jag fått lite klarhet i detta.

Jag ringde den firma (Canmera Comfort) som hade installerat köksfläkten och han kom otroligt nog ihåg hur de hade gjort i vårt hus.

Det vi har är en spiskåpa, dvs ingen fläkt, utan det är bara ett spjäll som öppnas när man vrider på knappen (vredet). Han hävdade att den inte alls var ombyggd på något sätt, tvärt emot vad PEAB sa till mig, så det var bara att försöka hitta en spiskåpa som liknar vår F252-10 i rostfritt.

Vill tacka Göran på Canmera Comfort som hjälpte mig att reda ut detta, samt alla er på forumet.

Ha en bra dag!

Så där, nu har jag beställt en ny fläkt. Det blev en Futurum 251-10, rostfri 60 cm.

Den kommer i nästa vecka så då kanske jag återkommer, dvs om jag inte lyckas montera den. Men tycker inte att det borde vara något problem, eller? Har tagit reda på grundflöde och forcerat flöde osv.

Som jag redan sagt innan, tack för hjälpen. Ni e ju grymma!

Carro

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.