Hej Alla!

Mina element i källaren blir inte varma. Jag har enrörssystem i hela huset med tre slingor(1 på övervåningen & 2 på bottenplan). Elementen i källaren är inkopplade på de slingor som löper efter golvet på bottenplan. Till varje element så sitter det ett T-stycke på huvudledningen med stigare och retur som går ner till elmenten. Har provat byta cirkulationspump och att strypa returerna lite för att få ett högre tryck, har även tömt systemet och monterat dit luftningar på varje element men inget tycks hjälpa, elementen är fortfarande iskalla, vad kan detta bero på???

Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta!

MVH
Andreas

På din beskrivning låter det som att du har någon typ av hybrid, på en av enrörskretsarna (markplan) har man parallelt kopplat in källarelementen.
Om du inte har någon värme så strömmar det ingen vatten.
Normalt finns det 3 orsaker
1)Elementen eller ledningarna är inte avluftade i källarplanet
2) Motståndet i källarkretsen är så stort jämfört med markplanet att det inte kommer något vatten till källaren.
3)Ventiler eller termostater är felaktiga i källarkretsen

Om du är säker på att det är avluftat och alla ventiler och termostater är öppna återstår punkt 2
Dvs du måste strypa på flödet på markplanet mellan källarkretsens framledning och returledning (hoppas det blev förståligt)

Jag vet inte riktigt vart jag ska börja... Elementen är inkopplade på samma sätt som de element som ligger på markplan, några termostater är bytt nere i källaren, i övrigt så är det gamla hederliga på/av ventiler på resterande element.

Jag har testat och slagit av alla element på markplan och övervåning för att försöka få nån skjuts på vattnet i källaren. Det verkar som om källarelementen har ett ordentligt motstånd, det enda som har funkat lite är att strypa returerna på alla tre kretsar, först då får jag ner varmt vatten en halvmeter ner i ena röret på de flesta element.

Det jag skulle kunna tänka mig är att T-styckena som ska fördela vattnet till elementen saknar någon slags vattenfördelning. En flärp inuti som ska styra ner vatten till elementen.

Men som det verkar så åker jag på att göra om källaren till tvårörssystem och gå direkt på stigare/retur i pannrummet.

Jag tycker det låter lite skummt att du har ett T stycke där stigare och retur är påkopplat. Antingen så fattar jag inte riktigt vad du menar eller så fungerar ditt system annorlunda från mitt.

I mitt enkretssystem så sitter alla element i serie. I själva kranen, som har tre lägen (fullfart, halvfart, eller av) finns det en viss överströmning (allt vatten går inte in i elementet).

Om ditt system fungerar på samma sätt så har vattnet först en möjlighet att "slippa" elementet genom att gå rakt fram vid T-kopplingen sen har det ytterligare en möjlighet att "slippa" elementet genom att slinka förbi i kranen.

Vattnet väljer alltid den enklaste vägen och i ditt fall är det tydligt att elementet inte är enklaste vägen.

Lycka till sa Zeb

På mina element så sitter stigare och retur på olika ställen på elementen ett på framsidan och ett på baksidan. Enligt de jag pratat med så ska det sitta en styrning i T-styckena som ska styra ner hälften av vattnet till elementen och hälften skall passera???

Element uppe
I I
----------------------------------------------från stigare till retur
I I
I I
Element nere

Är inte speciellt hemma på enrörskretsar men jag har sett det i äldre hus. Först undrar man ju om det någonsin har fungerat och om det kan fungera som det är kopplat nu? Har du haft huset länge och det är först nu det krånglar? I övrigt ligger säkert felet i något av det knatte pekar på.

alealvag skrev:
På mina element så sitter stigare och retur på olika ställen på elementen ett på framsidan och ett på baksidan. Enligt de jag pratat med så ska det sitta en styrning i T-styckena som ska styra ner hälften av vattnet till elementen och hälften skall passera???

Element uppe
                                             I   I
----------------------------------------------från stigare till retur
           I   I
           I   I
  Element nere
Tror inte det hjälper med enbart en styrning i T stycket
Du måste kunna kontrollera källarelementets bypassflöde. (dvs strypa där jag skrivit in "ventil")

Element uppe
ventil I I
-------!-!----------------------------------från stigare till
I I
I I
I I
Element nere

Det låter vettigt, jag var inne ett tag på att plugga t-styckena helt och hållet där du menar att jag ska sätta en ventil, men ventil låter ju helt klart bättre.

Ska man då montera ventiler enbart på de t-stycken som går ner till källaren, eller på alla t-stycken, vad tror du?

Som jag skrev i första svaret så tyckte jag att det verkade skumt. Enrörssystem brukar ha en shuntvetil (som bypassar elementet ) nere på elementet (elementets ventilkoppel), det brukar se ut som skissen nedan, Har du kollat om det finns ett liknande arangemang nere vid elementet ?
Om så kan du plugga T :et enligt nedanstående skiss
Annars föreslår jag lösning enligt mitt förra svar (helst på alla element)

Element uppe
    I-ventil-I
----               ----             ----------------------från stigare till  
       I            I
       I            I
       I-ventil -I
  Element nere

KNatte har helt rätt.

Det skall kopplas som det ser ut i hans ritning. I mina ventiler så går en del av vattnet upp i elementet och en del av vattnet vidare (och blandas med utgående vatten från elementet) till nästa element i kretsen.

Jag har aldrig sett enkretselement vars ventiler inte är av denna sort,

För mig fungerar det fint. En effekt är att första elementet är varmast men det passar oss ganska bra.

/Zeb

Det verkar då som att jag behöver byta element till nyare(antar jag), som fungerar som era plus att jag måste plugga T-styckena så att vattnet går ner till radiatorkopplet och fördelas där och inte vid stigarledningen som för mig... hmmm, synd att det ska vara så kallt ute, det blir svårt att tappa systemet nu...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.