1 871 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Hur fixa "bästa möjliga" frånluft??
Hej!
Måste se över frånluften i badrummen. Vintertid funkar det väl någorlunda med självdrag (dock inte alls tillräckligt), sommartid fungerar det inte alls.
Kanalen går från källaren via badrum 1 + 2 och sedan upp på taket, se bilden.
Jag är helt oerfaren på området. Spontant känns det logiskt att placera en fläkt inuti röret på vinden som blåser ut luft från samtliga tre ventiler.
Hur bör jag göra tycker ni? Placering? Tids-/Fuktstyrt?

Måste se över frånluften i badrummen. Vintertid funkar det väl någorlunda med självdrag (dock inte alls tillräckligt), sommartid fungerar det inte alls.
Kanalen går från källaren via badrum 1 + 2 och sedan upp på taket, se bilden.
Jag är helt oerfaren på området. Spontant känns det logiskt att placera en fläkt inuti röret på vinden som blåser ut luft från samtliga tre ventiler.
Hur bör jag göra tycker ni? Placering? Tids-/Fuktstyrt?

Jag skulle satsa på tidsstyrt, placera en strömbrytare i varje badrumdet som går till et tidstyrt relä. (tror inte att vanliga badrumsfläktar med inbyggt fukt-/tidstyrning har tillräcklig kapacitet). Det bästa är att ha en fläkt som kan gå med flera hastigheter, en för grundventilation och en för forcerad ventilation (tidsstyrt).
Produkter som diskuteras: "badrumsfläktar"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Det kan vara vanskligt att dra ut en massa luft från källaren. Radon - vad händer med undertryck?, pannrum (behöver luft för förbränningen om det nu är en förbränningspanna av något slag).
Jag skulle plugga igen källarens frånluft och lösa det på annat sätt om jag behövde forcera ventilationen från ovanliggande badrum. Men vet man vad man gör så...
Jag skulle plugga igen källarens frånluft och lösa det på annat sätt om jag behövde forcera ventilationen från ovanliggande badrum. Men vet man vad man gör så...
Glöm inte att sätta in friskluftsventiler (eller lösa det på något sätt).
All luft du suger ut måste ersättas med ny luft på något sätt, trevligare att veta att det är frisk uteluft och inte något som sipprat in genom väggar etc.
All luft du suger ut måste ersättas med ny luft på något sätt, trevligare att veta att det är frisk uteluft och inte något som sipprat in genom väggar etc.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden