OK. Vi har nybygge med FTX system. Helnöjda så här långt Enda modden jag gjort är veckour på fläkten.

Hej,
Har också en 1 plans villa på cirka 110 m2 med källare. Tidigare har det varit enbart självdrag, men det funkar ju som du skriver sådär. Vi har dock valt att sätta separata, fuktstyrda frånluftsfläktar i badrum och tvättstuga. Jag upplever att behovet av frånluft varierar ganska mycket, och kör man på samma hela tiden riskerar man väl att värmen försvinner den vägen också..?

Förslag på rörstorlek.

WC(ej bad) : 100 mm
WC/Bad+Dusch : 125mm
Tvätt : 125mm

Sedan där du "samlar ihopa" rören gör du det till ett 160mm rör.
Glöm inte att du bör ha frånluftsdon i rummen inte talriksventiler, om du vill kunna justera in flödena i varje rum.

Hej,

Att du inte fått så många svar beror förmodligen på att det är lite "ute" att sätta in mekanisk frånluft i ett nybygge... Idag när det kostar dyrt att värma upp vill man inte köra varm luft rakt ut... Men om du ändå vill ha mekanisk frånluft så hade jag sett till att kunna behovsstyra den (varvtalsreglering), samt att se till att när fläkten inte går skall kanalen vara tillräckligt öppen för att det naturliga självdraget skall fungera (när du är borta te.x) Det vete sjutton om det inte hade varit bättre med punktinsatser i varje rum med PAX fläktar eller dyl.
Andra trådar har diskuterat detta med en separat kanal tidigare, se:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1097657800;start=

Anser att du inte bör stänga av fläkten som det föreslogs ovan. Finns risk att kall luft möter fuktig luft, från huset, någonstans i kanalsystem och där bildas då kondens.
Varvtalsreglering är inte fel. Går bra att köra dom flesta fläktar väldigt sakta (men se upp så fläkten inte går för sakta bara, risk att den går sönder då).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.