Hej!

Vilket hade ni valt??
Contura 650 för 40.000kr
eller
Contura 660T "täljstenskamin" för 47.000
???

Bygger ett nytt hus 130kvm 1plans med ryggåstak.
Luftvärmepump + el.

Tjänar man in dom 7000:- spännen inom rimlig tid i förhållande till "el-kostnaden".

Vilken hade ni valt?? :)

Anyone :)

Hej,

vi hade samma valsituation när vi byggde och vi tog 660T, dels för att den i vårt tycke var mycket trevligare att titta på än 650 och dels för att den magasinerar värmen på ett helt annat sätt än vad en utan täljsten gör. När vi eldar i den på kvällen är den fortfarande ljummen på morgonen därpå.

/Martin

MartinH skrev:
Hej,

vi hade samma valsituation när vi byggde och vi tog 660T, dels för att den i vårt tycke var mycket trevligare att titta på än 650 och dels för att den magasinerar värmen på ett helt annat sätt än vad en utan täljsten gör. När vi eldar i den på kvällen är den fortfarande ljummen på morgonen därpå.

/Martin

Tack för svaret!
Tror du att den "sparar" in en del energi och vilken modell har ni? Då är den kanske bättre att kombinera med en frånluftsvärmepump än en vanlig 650?
Vilken modell har ni?? vi har tittat på 660T:6

:)

ClasseClas
Jag köpte en sån här täljstenspjäs år 2000 för ca 24.000:
lp-spisar375.jpg
Är mkt nöjd med spisen och dess värmelagringskapacitet! ;D

www.spiscenter.se

Till Martin H,

Berätta lite om ditt hus förutsättningar. Hur stort och vilket värmesystem?

Blir det inte väldigt varmt i rummet ni eldar?

Funderar själv på tung eldstad men har svårt att bestämma mig om det är rätt satsning så att säga. Vill kombinera känslan av en stämningsskapande brasa och energibesparing. Kan tyvärr upplevas som att man är tvingad att elda varje dag om du investerar i en tung pjäs för 80 000 :-!!!
En lättare eldstad med hyffsad värmelagring ger ju också ett värmetillskott. Framför allt kanske den går att elda lite mer efter tycke och smak?

En annan väldigt stor fördel med lätt eldstad är att i mitt fall slippa gjuta fundament! Kan sen göra allt själv också ;)

Sen får man väl se lite till "mina" förutsättningar kanske. Vi har idag FTX och årlig förbrukning inkl. hush.el och varmvatten på ca 20 000 kWh. Låt säga att hälften är för uppvärmning. Då finns alltså 10 000 kWh att spara på. Alltså ganska lång pay off med en tung eldstad som kostar runt 80 lök!
Med lätt eldstad (40 lök) blir förmodligen inte besparingen lika stor men sätt till pay off tiden och flexibiliteten är det ett mycket attraktivt alternativ.

F-N, nu vet jag inte var jag står snart ???

ClasseClas
Vedklabben skrev:
Får jag svara? ;) :) :D

Det är klart att det blir varmt i vardagsrummet när jag eldar, men termostaten är satt på 16-17 grader. Golvvärmen är i stort sett aldrig på i det rummet. Om du redan har säg 20-22 grader i rummet från början så är det helt bortkastat att börja elda. Det enda som händer är att det inte går att vara i rummet efter ett tag. Min täljstensspis avger värme i ca 6-8 timmar efter en rejäl brasa, så det funkar rätt bra med att ha ett "kallt" rum.

Sedan hoppas jag att en del av värmen från spisen tas hand om av FLVP och fördelas vidare till den vattenburna golvvärmen och till den vattenburna radiatorvärmen på övervåningen.

Jag vill minnas att jag betalde ca 41.000 för spis, NVI stålskorsten med täljstensklätt rör i rummet + taksäkerhet. Kom nog undan ganska bra i pris för 4 år sedan? ::) ::) ::)

Vedklabben skrev:
Det beror på vilken planlösning du har. Vår braskamin står i vardagsrummet och värmer också köket och hallen, sammanlagt drygt 70-80 kvadratmeter och det blir inte obehagligt varmt. (Skrev om det också på "Ni med täljstensugnar eller kakelugnar!")

Alltså, det blir så pass varmt att man inte kan vistas i rummet efter ett tag?? Då känns det mer motiverat med en kamin utan täljsten som iaf svalnar fortare.
För man ska ju helst kunna vistas i vardagsrummet osså??
Vi har ju ryggås och öppen planlösning också....

Har jag fel?
:)

Jag tycker inte att det blir speciellt "tokvarmt" i det rum där kaminen är placerad. I vårt fall står den längst ut i en vinkel på huset vilken är sammanbunden med kök och vardagsrum genom öppen planlösning. Kolla gärna på vår web-site och bilderna från slutbesiktningen så får ni lite bättre insyn i hur det ser ut.

http://hem.bredband.net/marhof/

/Martin

kan inte se bilderna på er hemsida, allt "laddar upp" utom just bilderna.
Kan det lösas på nåt sätt??
???

En fråga:

Potentiell energibesparing från en eldstad har väl egentligen inte (direkt) att göra med om den är tung eller inte (täljsten eller ej) ? Det är väl snarare effekten av eldstaden som borde ligga till grund för beräkning av "el-sparande" ?

Som jag förstår det handlar massan av eldstaden mer om värmelagringen, dvs under hur lång tid den eldade energin sprids ut.

Om detta stämmer borde den största skillnaden mellan tung och lätt eldstad vara att man minskar temperatursvängningarna vid eldning i tung eldstad, risken för "överdriven värme" borde med andra ord vara mindre än vid eldande i en lätt eldstad (tunga eldstäder avger inte bara värme längre, det tar även längre tid att värma upp dem).

Eller ???

Alter ego

ClasseClas
Alter_ego, håller med i princip.

En tunn plåtkamin måste ge en fruktansvärd tempökning på kort tid, medans en täljstensdito sprider energin över en längre period.

ClasseClas skrev:
En tunn plåtkamin måste ge en fruktansvärd tempökning på kort tid, medans en täljstensdito sprider energin över en längre period.
Låter rimligt, men ;D man har inte blivit klokare efter alla bra inlägg, man är fortfarande mellan "hötapparna"
Det som KAN bli ett problem i ett nytt hus är ju trots allt att det blir för varmt...man få väl snålelda ;)

ClasseClas
sofia_k,

Eftersom du (snart ;)) har ett 1-planshus med ryggåstak, så antar jag att du har en rätt luftig planlösning. Dvs mycket värme kommer lägga sig under ryggåsen och ovanför era huvuden.

Förmodligen kommer du inte ha några större problem med vilken av kaminerna du än väljer. De kanske blir så att du - vad det lider - kommer att vilja installera takfläktar för att vispa ner värmen där den behövs bäst.   ::) ::)

Am I right?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.