jag gissar friskt på att det är väl bättre att provtrycka resten av systemet, om det är tätt så vet man att det inte läcker från resten av systemet, alltså måste det läcka i pannan och den är ju lätt att hålla koll på så det inte blir övervämning, värre med rör i bjälklag o.s.v...Immobil skrev:
Det jag tänker på är att om man har en pyttespricka i en 48 år gammal panna och provtrycker den med hyffsat tryck så är väl risken stor att sprickan blir större och så är det goodbye med pannan ? :/
Jag håller förresten med om det där med tryckmätare... med en sån så behöver man inte kolla på expansionskärlet...
För lågt tryck är väl farligt för punkter i pannan som bara ska bli max 100 grader kan bli hur varma som helst om vattnet kokar...
fast nu kanske jag är värsta domedagsprofeten, jag gissar som sagt bara vilt.
Jag tog det på att Mattiaxen skrev att expansionskärlet låter tomt ( öppet system) när man knackar på den. Är den då bara halvfylld kan det låta tomt ändåknatte skrev:
Jag hoppas för hans skull att det är så
Utesluter man detta möjlighet så kan man testa vidare...
gaia
jo vist, en tanke som slog mig i natt var ju luften som jag hörde i pumpen? det moste väll vara sonna små bublor som släpper i tanken? det var ju som sagt lite vatten. ca 700 l nytt vatten? kanske kommer det att ta lång tid innan allt är borta? frågan kvarstår hur long tid?
Vi håller tummarna, sen hur snabbt vattnet avgasas beror på hur hög temperatur du har på vattnet, ju högre temperatur du har desto fortare går det.
Jag kan bara gissa, men någon eller några veckor tar det om du har 70-80 grader, men glöm inte att avlufta då och då
Jag kan bara gissa, men någon eller några veckor tar det om du har 70-80 grader, men glöm inte att avlufta då och då
Klicka här för att svara