3 636 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
borrhål & pumpstorlek
Jo det lutar som sagt åt VP + acctank, frågan är om man ska/kan välja mellan att sätta in tanken i serie med elementen eller som en extra buffert för varmvattnet till bad, dusch, kran? Eller fixar VP varmvatten till bad så fort att man inte behöver utöka med acctank för den delen?
Vänta lite nu, jag tror du blandar ihop acktankar för att få volym på radiatorsystemet och "acktankar" som används för att värma vatten. Den ena ersätter inte den andra och i VP-världen kan dom inte kombineras.Engan23 skrev:
Den volymhöjande acktanken sitter lämpligen på framledning och kan behövas tex om du vill köra några få golvvärmeslingor sommartid. Om möjligt så skippar du förstås denna - den kostar pengar!
För varmvatten använder man ofta en dubbelmantlad "acktank". I yttermanteln cirkuleras radiatorvatten, i den inre volymen har man varmvattnet. Eftersom yttermanteln bara är ansluten till värmepumpen när varmvattenskall värmas kan denna inte användas som volymhöjande acktank. Dessa dubbelmantlade historier finns i lite olika volymer, från 300liter vv.
Om du kör slut på 160liter vv idag (sannolikt varmare än ungefär 55grader) så tar det slut i VPn också förstås. Du löser detta antingen med den dubbelmanlade tanken eller med en extra elvb i serie med en VP som har inbyggd beredare.
Ok?
Jättetack för svaret, uttömmande och bra.
Sommartid så brukar jag endast ha värme på i tvättstugan (3 element, ca 15Kvm), förmodligen mer ekonomiskt att stänga schunten helt och skaffa en luftavfuktare dit än att endast ha värme på där. Detta ökar kanske livslängden på pumpen?
Sommartid så brukar jag endast ha värme på i tvättstugan (3 element, ca 15Kvm), förmodligen mer ekonomiskt att stänga schunten helt och skaffa en luftavfuktare dit än att endast ha värme på där. Detta ökar kanske livslängden på pumpen?
Om du inte känner att du exakt VET vad du vill ha/ska ha så skulle jag be om en (förutsättningslös) offert från minst fem. Dom som inte kommer ut och tittar kan du sålla bort (se till att du fortfarande har minst fem kvar). Baserat på dessa offerter och diskussionerna med leverantören kan du antagligen bilda dig själv en uppfattning om vad som är rimligt.Engan23 skrev:
I nästa steg resonerar du dig fram till en lösning med leverantörerna (lika lösning för alla om möjligt) och ber dom uppdatera sina offerter. Är erbjudandena olika (olika teknisk lösning, olika borrdjup etc) så försöker du uppskatta värdet av detta för att sedan normalisera anbuden så att alla offererar samma sak (kompensera tex borrdjup med 300sek per meter och lägg på eller dra av så att alla får samma djup). Olika stora pumpar kan du säkert hitta priskillnaden mellan.
Det viktigaste är ju dock att förvissa sig om att kalkylen håller (att bergvärme är rätt alternativ) och sedan att den tekniska lösningen är "rätt". Därefter kan du jämföra alternativen och "normalisera".
Jag har sagt det förr å säger det igen ...
Glöm inte bort thermia !, som vart först på allvar på markvärmepumpar för villor i sverige av vilka flera från sent 70 tal och tidiga 80 talet fortfarande är i högst aktiv drift !
Driftsäkerhet som är längre än 10-15 år skall man inte snacka bort över en natt.
Glöm inte bort thermia !, som vart först på allvar på markvärmepumpar för villor i sverige av vilka flera från sent 70 tal och tidiga 80 talet fortfarande är i högst aktiv drift !
Driftsäkerhet som är längre än 10-15 år skall man inte snacka bort över en natt.
Klicka här för att svara