hej jag har funderat lite på om man skulle kunna ta en elbackupp till data, och kopla in cirkpumparna på. Det är ju mörka tider och det är väll bara en tidsfråga innan strömmen börjar att gå.

Någon som vet hur länge den skulle funka?

jag har oxå för mig att som bara holler någon minut, men texten bakom söger kanse en del..

output 1/n/pe
208/220/230/240v
50/60hz
1000va/670w

??

jag tog 2.. ;) jag har ju redan den som jag skrev om..

tja jag kollade på legoelektronik o dom hadde ett paket, men det skulle kopplas in av fack man. så jag får väll kolla på classe? annars så var ju ca 1800kr inte så faligt.

....så är ett system med sjävcirkulation en rätt bra lösning ;)

..re cirkpumpen - är det värt att vända på kuttingen?
dvs ha en 12/24 V DC pump med trafo i normalfallet och sen en spole som slår till när strömmen går, billigare?

som slår till tex bilbatteriet - skulle det stå

jag har ingen sådan panna med fläcktar och massa fineser har en kökspanna. och 2 cirkpumpar, och jag undrar om det är någon ide att koppla in en databackupp när den ändå bara ligger? men jag fättar inte hur jag kan räkna ut hur länge den skulle funka?

Jag har även en sådan där som man kan koppla till ett bilbateri och sedan få ut 220 på, har haft den i båten,

Funderade på köpa elverk från www.rusta.se (650watt).
Billigt skit....men bara det håller dom få ggr det skulle behövas.

Tänkte driva pelletsbrännaren, cirk. pump samt nån lampa.

Tända brännaren går ju göra manuellt samt fylla på pellets från bulkförrådet.

elverk är ju bra såg föresten en test i en tidning kommer ej ihåg vilken?

någon som förstorsig på min data backup?

Hej mattiaxen

Surfade in på APC's sida (levererar UPS'er) http://www.apc.com

Kollade på en som heter Smart-UPS 1000VA, som råkade ha samma effektspec som din (1000VA/670W) och hittade följande tider:

Normal reservtid halvlast (335w) 20.6 minuter
Normal reservtid fulllast (670w) 6.1 minuter

Ligger du på lägre effekter så ligger landet så här (iallafall på APC's UPS med friskt batteri)
50w 3h
100w 1h 40min
200w 45min

(liten disclaimer: allt läst från APC's sida, har ingen som helst personlig erfarenhet ;) )

Hansson28's UPS förslag kunde kanske vara något för VP mäniskor, kan leverera 5Kw under 1h 24min, med tilläggsmoduler i nästan 17 timmar.

För min del kommer det att luta åt växelriktare, antingen hemmapysslat eller köpt från BAXI direkt (vet att den är dyrare, men sköter sig helt utan inblandning från mig och jag slipper bygga ihop den själv vilket har en tendens att inte bli gjort)

Mvh
Reine

Nu har det varit strömavbrott från och till i flera dygn hemma hos mig. (Roslagen).
Det är helt otroligt vad sårbart samhället är.
Jag blev så trött igår så jag åkte iväg och köpte mig ett litet elverk. (minsta billigaste. 6-7 hundra w? nånting)
Det orkar försörja frysen med el.
Värme får jag från köksspisen. När inte vedpannan och alla pumpar och fläkt fungerar.

ok det blir ju inte så mycke tid med upsen i allafall. får nog kolla på andra system, undrar vad den andra 12 volts addaptern kan ge med ett vanligt billbateri? ca 60 A? någon som vet..

Mattiaxen:

I en perfekt värld så ser det exempelvis ut så här:
Behov: 120w till pumpar
effekt=spänning*ström (P=U*I) ==> I=P/U
120/12=10A

Teoretiskt så kan ett batteri på
60Ah leverera 120w i 6 timmar och med 100% verkningsgrad på växelriktaren så kan den driva pumparna... (förutsatt att de drar 120w)

Mvh
Reine

Köp en omformare ( 150 eller 300W beroende på dina cirkpumpars strömbehov. Är oftast märkta beroende på vilken hastighet de körs) från Classe för ca 600 kr som drivs av bilbatteri. Ta in "mycket större" än du behöver eftersom de har större tomgångsförluster= sämre verkningsgrad utan bara lite större än du behöver

Bryt strömmen til pannan
Kapa ledningen till cirkpumpen/pumparna och koppla ihop dessa med vanliga 220V stickproppar i stället (Jordade naturligtvis)

När sen strömmen går drar du isär stickpropparna och kopplar in den/dessa till omformaren i stället (Ev med en skarvdosa).

Ställ fördelningsshunten på pannan i manuellt läge på max värme så att varmvattnet kan komma direkt ut ur pannan.

Öppnar termostaterna i de rum du vill ha varma och stänger i de rum som få bli kalla

Kopplaromformaren till batteriet (och en jordkabel till pannan) Sen eldar du upp tempen i vedpannan och slår på omformaren när pannan är varm. Då driver bilbatteriet cirkpumpen/pumparna.

Har gjort så själv senaste dygnet i sörmlandstrakten! Mina båda cirkpumpar (både den som matar elpannan från vedpannan och pumpen som matar elementen) Dessa är tillsammans på ca 100w.

Det innebär att om vi antar en verkningsgrad på ca 50% för omformaren så bör ett nomalt bilbatteri ca 60Ah räcka i ungefär 4 timmar kontinuerlig drift. Dock kan det vara betydligt mer om pumparna inte behöver jobba för fullt (beroende på mottryck antar jag och om verkningsgraden på omformaren är bättre än 50%.

Sen blir det till att ladda batteriet på något sätt hos en granne med ström på jobbet eller i bilen.

Tänk bara på att inte dra ur bilens natteri helt för då startar ju inte den! Har själv några extra batterier till båten osv vilket gör att man inte behöver använda det i bilen.

Kör man i korta perioder och eldar upp värmen däremellan så kan man klara sig hyfsat länge på ett bilbatteri. Kör bara den/de cirkpumpar du absolut behöver. Vi eldade på och värmde upp varmvattnet med båda cirkpumparna sen behövde vi bara köra cirkpumpen från elpannan när vattnet i den var uppvärmt hyfsat. Se också till att värma upp rummen/elementen ite extra när du ändå kör så behöver du inte köra cirkpumparna så ofta. Tänk på att här gäller det att hushålla med batteriströmen och acceptera rejäla temperatursvängningar och taskig vedekonomi osv

Lycka till

Postad av: Robert_Keskitalo Postad den: 24. nov 2004 kl 09:37
Nu har det varit strömavbrott från och till i flera dygn hemma hos mig. (Roslagen).
Det är helt otroligt vad sårbart samhället är.
Jag blev så trött igår så jag åkte iväg och köpte mig ett litet elverk. (minsta billigaste. 6-7 hundra w? nånting)
Det orkar försörja frysen med el.
Värme får jag från köksspisen. När inte vedpannan och alla pumpar och fläkt fungerar.
Har nu lämnat tillbaka elverket, och står med en trasig frys som väntar på reparatör. Ingen bra ide att köra elektronik med ett elverk som inte ger tillräckligt "ren" ström...
När kompressorn i frysen stannar på termostat hinner inte elverket reagera tillräckligt snabbt, och en spik slår sönder elektroninken.
Kan liknas vid tryckslag i vattenledningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.