Hej!
Är på väg att köpa en gammal Skånelänga som idag värms upp endast via direkt el *yippie....* Om vi köper huset måste hela grunden göras om (riva ut alla golv, gräva ut, fylla på med makadam + isolering + gjuta betong) vilket borde vara en bra förutsättning om man skulle vilja byta typ av uppvärmning. Jag är nybörjar på uppvärmningsområdet och undrar om någon kan ge konkreta tips på vad som skulle vara smartast att byta till i detta fall. Huset är på ca. 140m2 på ett plan (oinredd vind), korsvirke, dåligt isolerat. Vår besiktningsman tipsade om en luft- vattenpump, kan det vara något att satsa på? Vattenburen golvvärme? Trots att många golv kommer att vara massiva plannkgolv?

Billigast både i inköp och drift är ju en luft-luft-värmepump men trevligaste värme måste vara golvvärme och har ni ju möjlighet att välja på olka värmekällor, en luft-vatten-vp är nog ett rätt bra val beroende på hur elpriserna utveckals förstås, annars om det finns skorsten eller möjlighet att montera en sådan, och något som kan användas som pannrum så kan du ju alltid värma samma golvvärme med t.ex. en pelletspanna eller liknande. Fördelen med en värmepump är ju att den inte behöver något underhåll i form av uraskning en gång i veckan och "ekonomisotande" och sånt.

Luft-vatten pump och golvvärme låter vettigt, kostar dock en slant. Vattenburet är ju dessutom framtidssäkert och lätt att byta energislag.  

Luftvärmepumparna har ju utvecklats och fungerar tydligen bra även vid många minusgrader:  
www.kinnan.nu/sidor/04_luftvarmepumpen.html. En nackdel är att du behöver en separat elberedare i de flesta fall, den behöver ju dock inte dimensioneras till vansinne... Är dock inte helt övertygad om luft-luft pumparnas förträfflighet men tycker man kan undersöka det som ett alternativ.

Hejsan!

Grattis till huset!

Om Ni tar upp hela grunden och golvet så passa på att lägga ner vattenburen värme i traditionell form (Vattenfyllda element) eller i golvvärme. Då är det lätt att byta uppvärmningsmetod. Lägger Ni tillbaka de gamla plankgolven är det dock risk att de är för tjocka för detta samt om de nu legat på fuktigt måste torkas ut länge för att inte spricka och slå sej.

Personligen om jag varit i er och sitts hade jag lagt golvvärme i de rum som inte ska ha brädgolv, typ bad och hall eventuellt kök medan jag hade haft element i de övriga. Att blanda golv och element krävs lite trixande för att få till med det är inga stora problem. Ni har ju en stortomt och i och med att Ni inte kommer att ha någon torpargrund kvar vad jag förstått och Ni får ett hus med platta på mark så skulle jag grävt ner jordvärme. Har Ni kvar torpargrund källare så skulle jag rekomendera att Ni eldar i någon form, pellets tex…

MVH plexi

Tack för alla svar!

Plexi: Det är inte 100% klart, men väldigt nära i alla fall, ska berätta när vi fått reda på om säljaren tagit vårt bud!

Klurigt med uppvärmning helt klart! När det gäller grunden, är det inte säkert att vi kommer att riva upp HELA grunden. Ett par rum är tydligen redan omgjorda, och hallen vet vi inte 100% hur det ser ut under till. Sen är det ju som sagt det där med golven. Oavsett hur vi gör kommer vi att riva ut alla golv för att kolla hur grunden ser ut, och det ser idag ut som att vi i sådana fall lägger in furu-plank i alla rum utom badrum, hall och kök där det är/blir sten av någon form. Så frågan är om man ska ge sig på golvvärme i de rum med plankgolv.

Om man får önska lite, så hade jag velat ha någon form av vattenburet system där jag kan koppla på en eller föera kaminer så att man drar nytta av den mys-faktors-eldning som kommer att ske, fast jag vet inte om det är lösbart...

Pellets: Skorstenar är där gott om, så det kanske kan vara ett alternativ...

Jordvärme: Är det inte hyfsat dyrt?

Har lite konkreta tips!
Ett vattenburet system är ett måste och skönast är det ju om värmen kommer från golvet...
Frågan är ju sen om man vill ha det billigt eller underhållsfritt!?
Berg jord är dyrt att investera i och kommer alltid att kräva en viss mängd el. (ca 30%)
Luftvärmepump är ok men det värmer inte hela huset.
Mitt råd är att satsa på en panna som det går att elda dels pellets och framför allt havre! Pannan skall vara utrustad med rörligt roster så att man inte behöver aska så ofta. Havren är i särklass billigast idag, kostar ca 90 öre/kilo och det går två kilo havre på en liter olja.

Så om du sen i framtiden vill bygga till eller liknande så har du en värmekälla som är så pass billig att du inte behöver bekymra dig...

Lycka till!

Hej Cy_berg.

Dags att hålla tummarna för att allt går i lås !!!

Om ni vill ha mysfaktor och vattenburet finns det alternativ som t.ex den här.kakelugn%20med%20ny%20krona.jpg

Deras hemsida har en del läsvärt www.kakelugnspannan.com
och för flera länkar kan jag rekomendera www.lantbruksnet.se/lantnet/tjanster/energi/energi.htm
En bra källa för information är lantbruksnet, finns det mesta man behöver där ;D

bossner skrev:
Mitt råd är att satsa på en panna som det går att elda dels pellets och framför allt havre! Pannan skall vara utrustad med rörligt roster så att man inte behöver aska så ofta. Havren är i särklass billigast idag, kostar ca 90 öre/kilo och det går två kilo havre på en liter olja.
Hur var det nu, havre är inte bra om man har en metallskorsten, eller har jag fått det om bakfoten?

Behövs det verkligen en speciell sorts brännare för att elda med havre, eller kan man bara ösa in en skvätt havre då och då i vedutrymmet i en kombi/dubbelpanna från stenåldern? Iofs kostar säkert havret obetydligt mer än ved, men på nåt sätt (kanske inbillat av mig) så känns det som att havre kan vara smidigare att hantera o.s.v.?

Tack för svaren!

Jodå,, nur är allt färdigt (ska skriva på kontraktet om ett par timmar) så det känns gött :D!! Mycket renovering kommer det att bli, men det ska bli skitkul att få göra om allt som man själv vill ha det!

Bossner: En panna för pellets/havre kanske skulle vara att tänka på. När det gäller luft/vatten-pump kanske man ska tillägga att huset ligger i Skåne så det är ju väldigt får dagar om året som det är kallt här. Min tanke är att man kanske skulle spara el-radiatorerna och komplettera med dessa de dagar luft/vattenpumpen inte räcker till....fast det är å andra sidan de dagarna som man INTE vill använda direkt el eftersom elpriserna går upp...Hm...

Jante: Jag har sett en sån där "kakelugn" med vatten i på Äntligen Hemma eller nåt sånt där, smart men den kändes dyr tycker jag? Jag har lite funderingar på att, i framtiden, själva "mura" upp en gammal kakelugn och haka på en av de 2 skorstenarna som idag inte har öppen spis monterad, hade varit himla skoj att mura en själv :D plus att de är bra att värma med också...

Hej
jag föll för den kakelspisen på äntligen hemma priset stämmer inte med vad dom sa i tv lägger länken till dom
Hemsidan är lite rörig eller mycke rörig men det finns priser mm där
http://www.kakelugnspannan.com/

Hej,

Jag murade en s.k. rörspis, kakelugnsprincip men bara tegel, i min skånelänga. Det kändes som om huset mådde bra av att man eldade. Blev förstås ett rejält luftombyte som gjorde gott, förutom värmen.

Har du gott om skorstenar är det bra läge att mura upp något eget. Se bara till att förbereda och gjuta rejält fundament när du gör vid golven/grunden.

Mope: Ja, tankar på att aktivera fler skorstenar finns helt klart! Jag tror också det är bra för huset...

Som sagt, allt är påskrivet och 1/2 får vi tillträde så då ska vi börja riva upp golv och se hur mycket av grunden vi behöver göra om :P

Någon som har mer tips kring uppvärmningssystem i ett gammalt hus? FUnderar mer och mer på jordvärme eftersom tomten är stor, men då är man ÄNDÅ beroende av el. Ved/pellets kanske i slutändan hade varit bra? Finns det skatteavdrag för byte av direkt el, eller har dom slutat med det?
/Kristian

Har varit i din sits tidigare, dvs rivit upp golv, grävt ur och gjutit betonggolv med vattenslingor. Även yttertaket åkte bort i farten. Egentligen det enda som var kvar var de kraftiga stenväggarna, skorstenen och alla takbjälkar med spånsticken som idag är synlig innifrån. Huset ligger också i skåne så vi har tillsvidare valt en lösning med luft-luft vp och en kamin som kompletteras med en vanlig takfläkt som trycker ner/sprider ut luften i huset. Fläkten behövs då vi har öppet upp till nock, ca 5m. Med den höga takhöjden blir det givetvis kallare men vi kommer upp i 22-23 grader en vanlig kall dag (några minusgrader ute) då det inte blåser alltför mycket. Sovrummen ligger lite skilt från den annars öppna planlösningen och har ingen värmkälla. Temperaturen ligger på mellan 16-18 grader där vilket faktiskt är skönt när man skall sova. Den totala elförbrukningen för december låg på drygt 850 kwh (vi tvättar & tumlar varje dag bl.a.).
En panna skall så småningom köpas in så vi kan utnyttja golvvärmen. Det lutar åt en panna som kan elda smått, spannmål pellets o.dyl. Jag tror att uppvärmning med el så småningom kommer att bli alldeles för dyrt, även för de som har berg eller jord vp kommer det att kännas för. Det jag ångrar lite är att jag inte tänkte mer framåt vid tidpunkten för golvgjutningen. Skulle ha gjutit in rör från pannrum till kamin-platsen då om man får vara efterklok. En vattenmantlad kamin som hade hjälpt till med golvvärmen hade inte varit helt fel. Är dock inte försent men delar av rören blir synliga i vardagsrummet om man gör det nu.

Strisak: Helt klart intressant! Funkar det bra med golvvärme (antar att din är vattenburen?)? Jag har läst att man kan få problem med golvvärme om man har mycket kallras från fönsterna, vilket vi nog kommer att få (i alla fall innan vi hunnit renovera fönster och sätta dit lite bättre innerfönster...).

Jag har försökt läsa på ännu mer kring allt detta sedan jag ställde frågan från början, och som vanligt blir man mer och mindre klok ju mer man tar till sig. Jag återkommer dock hela tiden till nackdelen att vara så elberoende som man blir av en värmepump (oavsett vilken typ egentligen) så det hade egentligen varit skönast att skaffa pelletsbrännare+panna och elda med det. Samtidigt har jag även kollat lite på kakelugnspannan, men det känns lite roddigt att behöva fylla på ved jämt och ständigt, eller vad säger ni som är ved-eldare?

Tja, vi får se vart detta bär! En kombinerad pellets/ved-brännare hade varit trevligt....

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.