Nykomling på sighten som har fundering kring installation av bergvärme. Vi har ett gammalt hus som vi påbörjat en totalrenovering av. Det första var att få igång den vattenburna värmen och vi valde en Nibe bergvärmepump som installerades. Säljaren trodde inte det skulle bli bekymmer att köra igång systemet. Det var inte sant. Det läckte lite här och var och vi har fått plugga en del element samt dra om ett rör, cirka 2 meter långt. Samtidigt som vi gjorde bergvärmen ordnade vi ny vattenbrunn och fick ett muntligtpris på kostnaden. Allt är öppet mot kvitto.

Värmeinstallatören kräver ersättning för 10 timmars extra arbetet, resor och för material 2000,-. Runt 7000 kr extra kräver han. Borde man inte godkänt detta i förväg och hur skulle ni göra, betala och vara glad? Värmefirman sa att de trodde det var ok att göra extrajobbet. De hänvisar till offerten som jag fått men däri står inget om något extra jobb eller vilka priser som skulle gälla...

Dessutom krävs jag på elektrikerkostnad 2500 kronor då man utan min kännedom tagit en elektriker 4 mil längre bort för att dra igång vattenpumpen. Borde jag inte fått veta detta i förväg och godkänna innan så skedde. Hade vi tagit intilliggande företag hade kostnaden hamnat på 500 kronor max för det lilla extra jobbet.

Hur skulle ni göra i det här läget? Vad är rimligt?

Tacksam för kommentarer och synpunkter

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.