1 211 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Ny elpanna i gammalt hus?
Hej!
Har precis köpt ett hus i två plan med källare byggt 1920 (150 kvm). Det värms via vattenburen el, och verkar ha en gammal skruttig elpanna. Någon sa till mig att det är billigt med en relativt ny begagnad, eftersom så många går över till värmepumpar.
råd och tips? Ny eller begagnad?
Hur får jag koll på vad för slags begagnad jag skall leta efter i såfall. Effektmått och andra viktiga parametrar?
Tacksam
/Brannigan
Har precis köpt ett hus i två plan med källare byggt 1920 (150 kvm). Det värms via vattenburen el, och verkar ha en gammal skruttig elpanna. Någon sa till mig att det är billigt med en relativt ny begagnad, eftersom så många går över till värmepumpar.
råd och tips? Ny eller begagnad?
Hur får jag koll på vad för slags begagnad jag skall leta efter i såfall. Effektmått och andra viktiga parametrar?
Tacksam
/Brannigan
Det går säkert att hitta dussintals gammla elpannor på blocket. Men är det verkligen något att satsa på med framtidens elpriser? Det är ju trots allt uppvärmnigen som är den tyngsta kostnaden med ett boende. Kanske du isåfall kan kombinera med en luft/luft eller ännu bättre en luft/vatten värmepump.
Eller var det kanske bara en tillfällig lösning du var ute efter?
Eller var det kanske bara en tillfällig lösning du var ute efter?
Tack för svaret.
Nja, det är väl kanske mer en tillfällig lösning jag söker.
Det verkar som shunten är trasig på nuvarande elpannan, man får gå lös på den med hammare!
Och utan att egentligen ha koll, verkar det som en ganska dålig start för att få lite ordning på förbrukningen.
Vad kan jag göra på kort respektive lång sikt?
Hälsningar
Mattias
Nja, det är väl kanske mer en tillfällig lösning jag söker.
Det verkar som shunten är trasig på nuvarande elpannan, man får gå lös på den med hammare!
Och utan att egentligen ha koll, verkar det som en ganska dålig start för att få lite ordning på förbrukningen.
Vad kan jag göra på kort respektive lång sikt?
Hälsningar
Mattias
Om det endast är en tillfällig lösning och pannan i sig inte rostat sönder så skulle jag skruva loss (isär) shunten och polera den invändigt, det brukar fungera.
Sen vad du skall använda för uppvärmningssystem i framtiden hänger på många faktorer. Du har iallafall stor flexibilitet i och med att huset har vattenburen värme.
Sen vad du skall använda för uppvärmningssystem i framtiden hänger på många faktorer. Du har iallafall stor flexibilitet i och med att huset har vattenburen värme.
Klicka här för att svara