6 182 läst ·
22 svar
6k läst
22 svar
Plan eller påsfilter i FTX
Hur tappar en fläkt orken?yxis skrev:
Den snurrar ju på med förutbestämmt varvtal och ger ett visst flöde vid ett visst tryck.
Om man upplever att den tappar "orken" är det väl att man upplever sämmre kvalitet på inneluften, alltså mindre luftomsättningar. Vad är det normala i detta fall?
Igensatta filter kanske?
Vi skulle ju lösa detta på ett "enkelt" sätt med filterbyte efter behov och inte tidsintervall.
Flera kontrollpunkter är ju bra med då börjar vi komma in på driftövervakning
Kan vara problem att köra filtret till sluttryckfall, då i dom flesta fall "dör fläkten" (inte orkar leverera flöde) långt innan man nått sluttryck på filterna.SnickarPelle skrev:
Hade bara aggregat tillverkarna slutat hitta på egna storlekar på filterna kunde det varit en standardprodukt, men tyvärr envisas många aggregattillverkare att ha egna storlekar på filterNWEN skrev:
Ett sätt att spara in filterbyte är att använda "förfilter".
Sätt ett billigt planfilter löst framför ditt påsfilter, byt (eller tvätta om du tvunget vill det) planfiltret vid behov.
Lite mer jobb med underhåll, men sparar in lite filterkostnad.
Så rättFrittDrag skrev:
Men ett rätt dim. aggregat går kanske från början på "läge 3" vid trafostyrning. Då finns föjlighet att öka till "läge 4-5" för att orka köra fast lite mer "skit" i filtren innan byte.
Kan dock bli mer aggregatljud ut i systemet.
Ja då kunde man ju köpa filter var man ville ;D till en billigare peng.
Det är ju bara kvaliten som är "standard"
Ett sådant här så "skyddar" man fläkten lite oxå om det monteras på inluftkanalen mellan vägg och aggregat.
http://www.ziehl-ebm.se/pdf/391.pdf
Aldrig fel med förfilter även på frånluften, i många fall är det mer "skit" (damm etc.) inomhus (frånluften) än ute (ute/till-luft).
Framförallt om man har roterandevärmeväxlare skall man ha bra filter. En skitig växlare fungerar sämre och ökar tryckfallet, medför då även lägre luftflöde.
Dom flesta plattvärmeväxlare är enkla att demontera och rengöra. Och därför inte så känsliga för smuts.
Framförallt om man har roterandevärmeväxlare skall man ha bra filter. En skitig växlare fungerar sämre och ökar tryckfallet, medför då även lägre luftflöde.
Dom flesta plattvärmeväxlare är enkla att demontera och rengöra. Och därför inte så känsliga för smuts.
Har du ett aggregat som är uppe på ett mellantak eller annat "svårtillgängligt" ställe, kör med påsfilter som har längre livslängd. Tror inte man kryper upp varannan månad och byter filter på ett sånt ställe. Själv har jag aggregatet lättillgängligt i tvättstugan och kör med EU7 planfilter som jag köper på metervara (får ut ca 10 filter på 1 kvm).
Var köper du på metervara?
Burken är på vinden. Lucka upp från lillflickans rum, ståhöjd
Funderar på följande arrangemang:
01-04 Planfilter på båda
05-08 Planfilter på innereturen, påsfilter på uteluft
09-12 Planfilter på båda
Då byter/tvättar jag planfiltren var fjärde månad och påsfiltret som skall klara 8 mån får gå två säsonger.
Burken är på vinden. Lucka upp från lillflickans rum, ståhöjd
Funderar på följande arrangemang:
01-04 Planfilter på båda
05-08 Planfilter på innereturen, påsfilter på uteluft
09-12 Planfilter på båda
Då byter/tvättar jag planfiltren var fjärde månad och påsfiltret som skall klara 8 mån får gå två säsonger.
Har använt EU5 tidigare, men senast jag köpte fanns bara EU7. Ser dock ingen skillnad på dem.FrittDrag skrev:
Filtret monteras i en kassett som tätas med gummilister inne i aggregatet.
(AndersG, du har meddelande)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden