1 511 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Energiförbrukning kontra medeltemp
Ibland kan det vara svårt att frikoppla sig från sin ingenjördutbildning 
Har en kalkyl med uppföljning av energiförbrukningen, årsvis. Jag gjorde en graf över 2004 med energiförbrukning kontra medeltemp per månad. Snygg kurva, men det var ju inte speciellt kallt ifjol.
Hur skulle ni säga att förbrukning förhåller sig till temp om allat annat är konstant? Linjärt? Logaritmiskt? exponentiellt?
Har en kalkyl med uppföljning av energiförbrukningen, årsvis. Jag gjorde en graf över 2004 med energiförbrukning kontra medeltemp per månad. Snygg kurva, men det var ju inte speciellt kallt ifjol.
Hur skulle ni säga att förbrukning förhåller sig till temp om allat annat är konstant? Linjärt? Logaritmiskt? exponentiellt?
Eftersom det går åt mer energi att ju fler grader man vill öka så borde förbrukningen gå exponentiellt... Men vad vet jag... jag pular bara in mer ved när det blir kallt å muttrar lite när jag måste ut till vedbon å hämta mer
Var får man tag i desa medeltemperaturer eller Graddagar som det heter egentligen
SMHI vill ju ha betalt för dom nån som vet ???
SMHI vill ju ha betalt för dom nån som vet ???
AndersG skrev:Ibland kan det vara svårt att frikoppla sig från sin ingenjördutbildning
Vid beräkning av graddagar utgår man från att byggnaden har ett uppvärmningsbehov till +20ºC (ibland 17ºC). Graddagarna är skillnaden mellan dessa +20ºC (17ºC) och medeltemperaturen utomhus per dygn. Ett dygn med medeltemperaturen -5ºC ger alltså 25 graddagar.viking39 skrev:
Det ända jag hittat är SCB:s publication där dagarna är uppdelade i 4 zoner. Vet man vilken zon man bor i bör det bli hyfsat rätt. Ett annat alternativ är att fråga det lokala kraftvärmeverket, de för nog statistik
se
www.scb.se/templates/Publikation____62252.asp
Just det, kunde inte hålla mig till slut. Blev tvungen att kolla jag med... :AndersG skrev:Ibland kan det vara svårt att frikoppla sig från sin ingenjördutbildning
Varför ställer du såna listiga frågor AndersG?
Jag kollade över en månad med dygnsmedelvärden (har Senea-mätare) och si, visst stämmer formeln riktigt bra! Kollade med linjär regression också, vilket smetar ut tvättmaskinsrallyna på helgerna lite grann... :
Klicka här för att svara