Byggahus.se

Plan eller påsfilter i FTX

1. A
    Medlem · 2 417 inlägg

AndersG

Medlem
    Mitt aggregat kan förses med antingen planfilter eller två olika typers påsfilter:
    http://www.enervent.fi/family/sv/filterbestallning/ltr3.html

Som standard kom burken med planfilter, och anläggningen är inmätt med dessa. Då jag beställde nya så fick jag påsfilter EU7. Jag antar att dessa är att föredra då de även rensar pollen och dessutom har fem gånger större filteryta. Nackdelen är att de ej är tvättbara, vilket planfiltrena i vidalon är, men å andra sidan har de den dubbla livslängden.

Har frågat tillverkaren, men tänkte även efterhöra den samlade visdomen i detta forum.

2. E
    Medlem · 1 240 inlägg

El_-micke

Medlem

Re: Plan eller påsfilter i FTX

använd påsfilter,planfilter har en tendens att sättaigen alldeles för fort med ökad lufthastighet o dålig filtrering som följd.kör bara med engångsgrejor det där med att tvätta är bara att lura sig själv......man får aldrig väck bakterier o annat som snarare har en tendens att föröka sig iock med man tillför vatten

3. A
    Medlem · 2 417 inlägg

AndersG

Medlem

OK. Man man kan ju oxå köpa vidalon på metervara..

4. E
    Medlem · 1 240 inlägg

El_-micke

Medlem

japp men om du använder det i form av planfilter byt ofta

5. A
    Medlem · 2 417 inlägg

AndersG

Medlem

Jo. Tillverkaren rekommenderar 4 månaders intervall i så fall. Jag skall höra vad de har att säga och försöka räkna litet ;)

Bytte första gången i dag, filtren hade varit där 6 månader. De var rätt så skitiga ;)

6. M
    Medlem · 694 inlägg

Mjölnaren

Medlem

Vet inte om jag är ute och cycklar nu 8)
    Jag fick lära mig en gång i tiden att då ett filter sätter igen så går det mindre luft igenom. Minde luft genom samma kanalarea betyder inte detta lägre lufthastighet?

Är ett filter igensatt innebär inte detta att "porerna" i filtret då är mindre än de var från början när filtret var nytt?
    Mindre hål för dammet att ta sig igenom borde väl "öka" filtreringen på mindre partiklar?

Varför byta filter efter tidsperiod? På vintern är det mindre med "damm" i åtminstonne uteluften........
    Kan man inte sätta en liten mätare som mäter ex. trycket vid filtret så man ser när det behöver bytas?

7. A
    Medlem · 2 417 inlägg

AndersG

Medlem

"Kan man inte sätta en liten mätare som mäter ex. trycket vid filtret så man ser när det behöver bytas"

Det skulle vara det ultimata ja. Jag har sett reklam för aggregat som har dylika finesser.

8. M
    Medlem · 694 inlägg

Mjölnaren

Medlem

Det behöver inte vara finesser ;) Borde vara standard ???
    En gammal beprövad teknik är u-rörsmanometer.
    Igentligen bara i enkelt utförande en genomskinlig slang som är "bockad" som ett U.
    Ena slangändan fäster man före filtret och den andra änden efter. Man kan då mäta tryckfallet över filtret. Häller man lite färgat vatten i slangen (lite röd karamellfärg) mäter man i mm.vp. Skillnaden mellan de två pelarna i U:et. Kan vara svår att avläsa vid små tryckskillnader.
    (1 mm.vp = 10 Pa)
    Då gäller det bara att ta reda på begynnelsetryckfall samt rekomenderat sluttryckfall på aktuellt filter hos filterleverantören :D 8) Går säkert att köra sluttrycket +30% för dom vill ju sälja filter.

Men det finns med blinkande lampor och digitala siffror också. Koppla där till larm till din dator som ger en signal till TV:n att visa en ruta "Dags att byta filter" :-X

• Laddar…
  9. N
    Medlem · 100 inlägg

NWEN

Medlem

På mitt HERU 75 så tänds det en lampa på manöverenheten när det är dags att byta filter... Det sitter Påsfilter EU7 i den från början, men nu börjar det bli dags att köpa ett gäng med nya filter. Är det någon som vet var man kan köpa filter till hyggliga priser? Filter är ju standardprodukter så man borde inte behöva vända sig till tillverkaren av aggregatet..., dom är ju bara återförsäljare...

/NWEN

10. M
    Medlem · 694 inlägg

Mjölnaren

Medlem

http://www.camfil.se

Här finns det filter av olika typer.
    Såg även att dom har små u-rörsmanometrar 0-500 Pa och snedrörsmanometrar 0-250 Pa ;)
    Om man nu inte vill göra en "Curt Olsson" med slang som jag beskrev här ovan ::)

11. A
    Medlem · 2 417 inlägg

AndersG

Medlem

Då borde man således koppla en mellan uteluft-in och inneluft inmatning samt inneluft utsug och inneluft utblås?, men då hamnar tyvärr fläktarna med i kedjan...

12. M
    Medlem · 694 inlägg

Mjölnaren

Medlem

Snabbt skissas skulle man kunna montera ett u-rör eller annan typ av differenstryckmätare så här

Det är ju bara över filtret man vill mäta inte "alla" motstånd i aggregatet.

13. A
    Medlem · 2 417 inlägg

AndersG

Medlem

Jo. Fattar, men aningen mera komplext.. Allt sitter ju i en aoch samma burk.

14. M
    Medlem · 694 inlägg

Mjölnaren

Medlem

Går det inte att få fast en 8mm slangnippel på ömse sidor om filterdelen? Borra hål i aggregathöljet och ta sig "ut"? Tittade efter sprängskiss/bild på länken du gav i början men hittade ingen.
    LTR-3 eller?

15. Y
    Medlem · Västra Götalands län · 4 363 inlägg

yxis

Medlem

Vill man verkligen bara mäta över filtret? Om fläkten tappar orken så kommer "filtermätaren" tycka att det är dags att byta filter...

Ska man överarbeta det så sätter man väl upp tre mätare, en över filter, en över fläkt och en över hela paketet. Det räcker ju med totalt tre nipplar, och tre y-grenar på slangarna, för att fixa det hela. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.