Så nu e min anläggning instalerad och klar.
Dock funderar jag lite över min automix 20
den ska tydligen stänga nästan helt när innegivaren känner att det är 20 grader om jag nu ställer den på det. Grejen är att jag har stalltin 20 grader och innegivaren slutar att be om mera värme vid 20.
Men shuntmotorn stänger inte iaf .. utan den shuntar ut ca 40 grader iaf. Är det meningen .. Är det nån grund shuntning eller ?
Om jag inte styr tempen via termostaterna på elementen så får jag lite väl varmt inne :)
Förutom rummet där innegivaren sitter .. där verkar det bli rätt.. Kanske är fel rum helt enkelt eller ?
Nån som har nå tipps.

Jag har termostaten på 5 i det rum där givaren sitter. I övriga rum låter jag termostaterna stå på det värde som ger lagom temp i det rummet. Det viktigaste är att alla termostater i det rum givaren sitter är satta på max så att Automixen styr tempen i det rummet. Om radiatortermostaterna stryper vid 20 och Automixen är ställd på 21 så kommer den att öppna mer och mer eftersom radiatorn är kall när termostaten har stängt.

Om radiatorerna där är lite underdimensionerade så shuntas det ut lite för varmt vatten till de andra radiatorerna. Det överskottet kan ju termostaterna kompensera. Om du har givaren i ett rum med lite överdimensionerade radiatorer så får du ju lite för kallt i det rummet där radiatorerna är underdimansionerade.

Kan det vara så att returvattnet håller 40 grader? Då får du ju 40 grader på framledningen även med stängd shunt (ett tag i alla fall). Tänk också på att det finns en viss tröghet i systemet. Automixen drar inte av helt direkt när den känner att det är 20 grader runt givaren. Den sänker och höjer en liten bit, väntar, känner efter igen och justerar upp eller ner, beroende på vad som behövs. Framförallt ska du ställa dig frågan: Funkar den? Dvs ger den rätt rumstemp? Om den håller tempen lagom så spelar det inte så stor roll hur shunten står. Den shuntar ju inte ut mer än vad som behövs.

Satte termostaten i rummet där givaren är på max nu .. den var inte helt öppen ..
Sänkte sen innegivaren lite ..
Får vi se var det tar vägen.
Shuten är öppen .. ca 2.5 prick på skalan.
Radiatorn i rummet där givaren sitter är lite klen.
Därför jag valde det rummet .. Resten av huset har större radiatorer.
Ska inte klaga . Det är ju betydligt varmare nu än när jag inte kopplat in automixen :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.