2 847 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
återcirkulation varmvatten badrum
Medlem
· västerbotten
· 273 inlägg
För att få varmt tappvatten snabbare så kan man ju dra en liten återcirkulationsslang.
Varmvattnet är ju trycksatt så det spolar ju av sig själv men det är svårt att få det tillbaka i varmvatten tanken som också är trycksatt gissar jag.
Är en separat cirkulationspump nörvändigt ?
Varmvattnet är ju trycksatt så det spolar ju av sig själv men det är svårt att få det tillbaka i varmvatten tanken som också är trycksatt gissar jag.
Är en separat cirkulationspump nörvändigt ?
Vatten flödar från högt tryck till en plats där lägre tryck råder. När vattnet fyllt din vvc-slinga är trycket lika överallt och det slutar således att flöda, oavsett hur högt tryck du har.
Du måste ha en c-pump.
Du måste ha en c-pump.
Medlem
· västerbotten
· 273 inlägg
ok, misstänkte det. Var hittar man liten billig c-pump, min hovleverantör rinkaby har 3 olika för runt 750 , det är väl kanske minsta man hitta ?
Vill inte göra dig besviken men inga av de pumpar Rinkaby har kan användas som VVC-pump. Dessa pumpar är gjorda för värmesystem med syrefattigt vatten i ett slutet värmesystem. Du behöver en pump som tål tappvatten som tyvärr är lite dyrare.Benny_Steen skrev:
/Mario
Medlem
· västerbotten
· 273 inlägg
Just det, mycket iaktagsamt av dig. har du något tips på annat fabrikat /återförsäljare ?Mario skrev:
MathiasS: Jag bor i eget hus (älvsbyhus Mimer) Jag bygger övervåningen nu och kan dra vilken dimension jag vill. Det jag hade tänkt mig är 22mm PEX slang. Men kanalisation sväljer nog 32mm också ifall det är att föredra.
Rinkaby har visst tappvarmvattenpumpar Ex.vis
Z15 kostar 805:-
Z25/4 kostar1195:-
Benny_Steen skrev:Just det, mycket iaktagsamt av dig. har du något tips på annat fabrikat /återförsäljare ?
MathiasS: Jag bor i eget hus (älvsbyhus Mimer) Jag bygger övervåningen nu och kan dra vilken dimension jag vill. Det jag hade tänkt mig är 22mm PEX slang. Men kanalisation sväljer nog 32mm också ifall det är att föredra.
32 är definitivt inte att föredra för då kommer du verkligen att behöva VVC......
Slå Wirsbo en signal, beskriv avstånd etc i ditt hus och be om råd angående dimensioneringen av rören. Dom vet vad dom pratar om!
Medlem
· västerbotten
· 273 inlägg
Tackar för tipset, det stod ju faktiskt tappvattenpumpar, men jag hade inte heller sett det :
Fördelen med en pump jf med gröve rör är att då kan jag även koppla in badrummet på bvn. Det tar ca 60 sekunder eller så innan det blir varmt där. högst irriterande, särskildt när man har småbarn som man skall byta blöjor på, dom brukar inte uppskatta kallvattnet
Fördelen med en pump jf med gröve rör är att då kan jag även koppla in badrummet på bvn. Det tar ca 60 sekunder eller så innan det blir varmt där. högst irriterande, särskildt när man har småbarn som man skall byta blöjor på, dom brukar inte uppskatta kallvattnet
Du menar att de två pumpar som finns under rubriken "tappvarmvattenpumpar" inte går att använda för VVC?Mario skrev:
Har själv ingen pump och känner inte att jag behöver. Förstår dock att i vissa sammanhang kan det vara bekvämt.
Om vi lägger själv pumpen åt sidan. 60 sekunder för att få varmt vatten?!? Hur långt har du eg från vvb till badrummet? Vi har 15 meter och det tar ca 10 sekunder.
Det låter som om pump kan åtgärda symptomen på dina problem men problemet borde vara din vv lösning/rördragning.
/Jögga
Om vi lägger själv pumpen åt sidan. 60 sekunder för att få varmt vatten?!? Hur långt har du eg från vvb till badrummet? Vi har 15 meter och det tar ca 10 sekunder.
Det låter som om pump kan åtgärda symptomen på dina problem men problemet borde vara din vv lösning/rördragning.
/Jögga
Medlem
· västerbotten
· 273 inlägg
60 sekunder var en uppskattning, det beror väl lite på hur mycket vatten man skruvar på. Men 13meter totalt är det från vpannan fram till blandaren, om man räknar alla böjar osv.
rören går inuti golvet , det är krypgrund och under huset brukar det vara kring +7 grader vintertid. Så förmodligen kyls vattnet när det står still, trots att dom är dragna inuti isoleringen.
jag skall ju ändå dra massa slang och leka rörmokare (igen) på övervåningen, så då kan jag ändå passa på att åtgärda ett litet men dock irriterande problem.
Det slår mig dock nu att det ju kommer dra lite mera energi då tappvattet kyls och kommer behöver värmas upp hela tiden. Men det torde vara försumbart. Dessutom kan man ju stänga av c-pumpen ifall man vill.
Ä-hus är dessutom suveränt energisnåla i mitt tycke
20 500 Kw i uppvärmning sedan inflyttningen i feb. för 3 år sedan. Då har jag dessutom kört golvvärme i garaget (37m2) i två år också...
rören går inuti golvet , det är krypgrund och under huset brukar det vara kring +7 grader vintertid. Så förmodligen kyls vattnet när det står still, trots att dom är dragna inuti isoleringen.
jag skall ju ändå dra massa slang och leka rörmokare (igen) på övervåningen, så då kan jag ändå passa på att åtgärda ett litet men dock irriterande problem.
Det slår mig dock nu att det ju kommer dra lite mera energi då tappvattet kyls och kommer behöver värmas upp hela tiden. Men det torde vara försumbart. Dessutom kan man ju stänga av c-pumpen ifall man vill.
Ä-hus är dessutom suveränt energisnåla i mitt tycke
20 500 Kw i uppvärmning sedan inflyttningen i feb. för 3 år sedan. Då har jag dessutom kört golvvärme i garaget (37m2) i två år också...
Klicka här för att svara