Förfrågan ang rördragning på ovanvåning till Element på Ä-hus Höner. Hur ska rören ligga resp hur går det till ? Det sticker upp 2 rör i ena änden av huset nu.

Även här har jag lite erfarenheter att bidra med :-)

På övervåningen monterar man företrädesvis radiatorer(element) ett i varje rum direkt under varje fönster. till elementen drar man rör eller Pexslang. Slang är förmodligen enklare. Jag drog själv kopparör som jag lödde ihop. Det funkar bra det också. kopparrör kan man dra utanpåliggande eller dolt i väggarna alternativ i en golvlist. Jag lade in dom i väggen och placerade alla skarvar så man kan inspektera istället.

Anslutningarn som kommer upp golvet är har dimensionen 15R och man köper en koppling på tex rinkaby som man skruvar dit. klämkoppling lämpligtvis.

På nedervåningen kör man med samma 15R mot rören och ansluter med via tex st 15mm kopparör mot kopplingarna som sitter brevid värmepannan. Det är förberett, man behöver bara skaffa 2st 15R skruvkopplingarn även här.

Är man bara nogrann så är det inga bekymmer. Jag betalade för ALLT material inkl. radiatorer 9500:- från rinkabyrör .

Grannar som låtit hantverkarna göra exakt samma sak har betalt mellan 20 -30' och då blev det inte lika snyggt tycker jag. (tex fula utanpåliggande kopparrör och Pex rör som sticker ut lite hursomhelst.

/benny

Om man nu drar rör/slang i väggen så blir det farligt för spik.. och det handlar om huset runt. (känns fel) men säkert rätt, denna rör/slang ska ju säkert också ligga på "varmsidan" som det så fint står i Ähus Pärmen

kollade rinkaby .. bara själva elementen går på runt 10'
4 st för totalt 7 fönster.. har toalett elementet sen nedervången..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.