Finns här någon med luftvärme som har konverterat från elvärme till vattenburet?

Vi har ett FTX + luftvärmeaggreget. FTX bakom kryddhylla i kök och luftvärmeaggregat i tvättstuga. Luftvärmens eleffekt är 6 kW. Vill alltså istället för elvärme behålla mitt nuvarande system med luftvärme och köra vattenburet i luftvärmeaggregatet istället! Tänkte köra uteluftpump mot tank för tappvarmvatten och uppvärmning. Eftersom jag inte har befintliga element (vattenburet) funderar jag på att koppla in nytt vattenbatteri i ventilationen istället för elpatronen på 6 kW.

Tyvärr får jag inte ihop det eftersom vp:n levererar ut ca 50 grader till "nya batteriet" i ventilationen och elvärmen har en högre kapacitet. Är alltså rädd för att nya batteriet inte kommer att räcka för att värma hela huset på ca 130 kvm.

Om man räknar 40W/kvm * 130 kvm = 5,2 kW i värmebehov.

När man räknar fram hur mycket som nya vattenbatteriet kan ge i tillskott temperaturmässigt blir det följande.
Jag har ca 360 kbm/h i luftflöde * 0,35 (faktor) * 20 K (temp diff. höjning av temp på tilluft)= 2,5 kW

Det är alltså hälften av mitt totala värmebehov som jag kan tillföra med det nya :-/

Att öka luftflödet blir svårt p g a ljudproblem.

Förrästen för att klargöra lite om funktionen så tar jag alltså 60 % återluft från vardagsrummet och blandar det med 40 % tilluft från FTX:n i luftvärmeaggregatet i tvättstugan. Vattenbatteriet kommer att sitta i återluftkanalen och således suga 20 gradig rumsluft. Därav temp höjningen 20 K efter batteriet. Hängde ni med?
Den här galna systemlösningen sitter i varenda Boro-kåk från 80-90- talet.

Finns det fler med liknande system och tankegångar?

Om jag fattar rätt så är luftvärmaren kopplad till FTXn och inne luften i vardagsrummet. Den tar alltså inte in någon egen uteluft? Den uppvärmda luften blåses sedan ut i olika rum i huset? All frånluft ut ur huset går via köket?

Spontant säger man ju byt ut skiten.

Kan du inte få ett större batteri?

Luften från TFXn borde vara kallare kan du inte värma den?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.