Jag har tidigare varit i kontakt med folk som fått dyra värmeanläggningar offererade,men där försäljaren antytt att kostaden egentligen är en investering att betrakta som bankbok,och inte en kostnad.Enligt en villatidning skulle en energirådgivare vara inne på samma linje.Jag talade idag med en person som kontaktat en bergvärmeförsäljare,och som förklarat funktionssättet som att man tar tillvara gratisvärme från berget.Det är uttalat på ett sätt,så att man ska dra slutsaten att driften är i stort sett gratis,även den.Man slutar inte förvånas.Men drar mej till minnes villatidningen som citerar energirådgivaren som säger att bergvärme omfördelar värme i berget,och att man blir oberoende av el.Ingen går väl på sådant,men det gjorde tydligen också reportern,och min vän som tagit till sig försäljarens argument.Tyvärr har jag sett liknande i solvärmebranchen,som säger att man tar tillvara gratisvärme.Men där är man betydligt närmare asnningen.Värmekostnaden är inte gratis,men i stort sett driftkostnaden är det.Värmekostnad är investering+drift.

Olja är ju också gratis, eller hur?
Det kostar dock att få upp den ur jorden och transporterad till ditt hem.
Samma sak med bergvärmen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.